Alla inlägg den 23 augusti 2013

Av LeAn - 23 augusti 2013 09:21

 

Jag har också en dröm....och säkert många med mig. Idagarna är det 50-årsjubileum för Martin Luther King Jrs berömda tal den 28 augusti 1963. Talet har gått till historien som ett av de mest berömda i världen. Talet avslutade marschen som hundratusentals hade deltagit i för människors rättigheter oavsett hudfärg m.m. http://www.analytictech.com/mb021/mlk.htm


Jag var ett litet barn år 1963, men jag minns dessa år under 60-talet så tydligt...stora världshändelser som påverkade familjer ända in i de svenska folkhemmen. Det handlade om människors rättigheter oavsett hur vi såg ut utanpå. Det var hemska svart-vita bilder som kablades ut i världen, senare följt av morden på Kennedybröderna, mordet på Luther King och alla kravaller som var däremellan. 


Idag när jag sitter i TV-soffan och försöker se de starka bilderna som kablas ut i världen grips jag av en overklighetskänsla. Att se små, små barn kämpa för sitt liv....att se små, små barn som om de sover helt stilla och fridfullt...men det fasafulla är att de inte sover utan är döda...att de gasats ihjäl....på öppen gata en vanlig morgon i anslutning till sina hem. Jag mår illa. 


Vi människor har blivit så vana att se bilder av kravaller, blod, skadade och lemlästade...ja till och med döda människor i TV - att vi nästan inte reagerar längre. Det är som att det hör till vardagen, vi i Sverige lever vidare i våra trygga liv....med alla de skyddsnät vi har. När jag ser bilderna från Syrien....där människor stora som små drabbats och kämpar....griper det tag i mig....och jag inser att detta pågår och är en verklighet för många människor. Jag mår illa. 


Det har gått  50 år sedan en modig svart man uttalade orden "I have a dream......och avslutade sitt tal med "Let freedom ring.....då - när jag var ett litet barn. Hur ser världen ut idag? 


Jag har också en dröm...en dröm om alla människors lika värde....en dröm om fred på vår jord...en dröm om att alla ska få äta sig mätta.....att jordens resurser ska fördelas rättvist....att alla har rätten att leva sitt eget liv....utifrån egna förutsättningar... att barn ska ha rätten att leka....att alla har rätt till undervisning...kvinnors rätt till arbete....att alla ska behandlas med respekt....ja...listan blir oändlig. 


Och om alla mina drömmar skulle bli verklighet skulle min sista dröm också bli sann....att jag en dag kan se nyheter på TV utan att behöva se hemska bilder från världens alla hörn....att se en leende reporter säga "Idag har vi roliga och positiva händelser att rapportera...."

 

/Lena

 

En dikt som min mamma skrev under sin levnad känns fortfarande levande....


I min värld har alla nationer

planterat en fredsros i sina kanoner

I min värld sitter i var bajonett

en prunkande härlig blombukett

I min värld sitter på var raket en hälsning om fred

som sänds ut över vår planet


 


 

 





Ovido - Quiz & Flashcards