Alla inlägg den 1 augusti 2013

Av LeAn - 1 augusti 2013 10:10

              

Det handlar om kärlek......och denna vecka varje år är det stort fokus på just detta som borde finnas närvarande och belysas alla veckor hela året om. Veckan avslutas i en stor färgstark parad i alla regnbågens färger på Stockholms gator.


Igår kväll under middagen pratade min yngste son och jag om alla människors lika värde och det mest självklara att alla måste få vara precis den de är. Tänk att det till och med är förbjudet i vissa länder i vår värld, att människor döms till döden. Och att det år 2013 finns människor i vårt land som fördömer andra för att de älskar en människa av samma kön. Något så privat, som egentligen inte angår någon annan än de två personer som valt varandra.


Jag har varit på några Pridefestivaler i Stockholm och det är verkligen ett festtåg....samtidigt har jag starkt känt av allvaret i det som det egentligen handlar om. Att stå upp för alla människors rättigheter och lika värde. Jag har blivit berörd av många människor i tåget när det har synts att de fått kämpa och kämpar fortfarande för att få vara de personer de är - något så självklart.


Igår köpte jag tidningen Situation Sthlm och i den finns en intervju med Jonas Gardell, jag är ett fan av honom, han vågade tidigt visa vem han är och han har aldrig låtit sig tystas. Han säger att han har nolltolerans mot mycket och för några år sen var han inblandad i ett slagsmål med skinheads. De hade skrikit "jävla äckliga bögen" till honom och han kunde absolut inte bara tillåta det - såklart. Jonas tänkte att nu kommer jag att dö....men då får jag göra det.... När han berättar historien idag har han lite svårt att hålla sig för skratt. Han tänkte nämligen att han inte skulle tillåta sig att bli nerslagen utan att först slåss.....han som inte kan slåss! Och hans tanke var...var ska jag slå??...och han slog lite bomp i bröstet på någon och själv hann han få motta några slag innan polisen kom...som tur var. 


Ja, det gäller att stå upp för sina rättigheter och lika värde - men det är inte alla som kan det - tyvärr. Därför är det så viktigt att vi andra gör det åt dem som inte har möjligheten eller förmågan och att vi gör det hela tiden....inte bara under denna vecka. Som Jonas säger "Frihet är nåt man erövrar, det är inget man får till skänks".  


För vet ni - det handlar om kärlek - att alla människor ska få vara den person de blev född till - och alla människor har rätt att få älska den de valt, det är deras egna privata angelägenhet. Lika privat som det vi väljer att äta till middag en helt vanlig onsdagskväll. 



/Lena



Ovido - Quiz & Flashcards