Direktlänk till inlägg 18 juni 2015

Midsommarblomster

Av LeAn - 18 juni 2015 21:50

 

Foto; L. Melin

 

Sju sorters blommor i den gamla hinken, buketten är plockad. Som alltid, som traditionen sig bör. Det blev en stor bukett, så stor att den inte fick plats på bordet, utan den fick stå på det gamla brädgolvet.


Den vackraste och största midsommarbukett som jag någonsin plockat. Svärmor och jag  - som så många gånger förut. Vid torpet, där midsomrar har firats de senaste femton åren i mitt liv. Vemodet bränner inom mig, för jag vet. Men, jag kan inte delge och ge uttryck för det jag vet, utan är tvungen att behålla hemligheten inom mig. Annars blir allt förstört. Både för mig och för de andra. Och en förstörd midsommarhelg vill vi inte ha - det räcker med att vädret inte uppfyller våra förväntningar. Temperaturen kryper nedåt ju längre kvällen lider, när den sista kvällspromenaden görs är det endast 3 grader plus. Vi fryser. Jag känner mig helt genomfrusen, både kroppsligt och själsligt. Iskall.


Förra årets midsommar känns avlägsen. För ett helt år har gått sen den kalla kvällen. I år firar jag inte midsommar som tidigare år...vid torpet som jag ägde till hälften. I år firar jag midsommar på annat vis. Traditionsbunden som jag är känns det naturligtvis sorgligt att bryta en invand tradition. Och det kära torpstället har betytt mer för mig än jag trott, just i denna tid saknar jag det ofantligt. Jag tänker tillbaks på kvällen för ett år sen, då jag visste att mina dagar vid torpet var räknade, att jag skulle få ge upp det i en kommande bodelning. Där jag satt mina avtryck både inomhus och utomhus. Det är svårt att skiljas från det vi fäst oss vid. Jag gick många vändor runt huset och begrundade. Insöp miljön och det jag skulle lämna kvar, saker som jag inte kunde ta med mig, för att de var så starkt förknippade med huset. Även fastän många av dem hade ett annat historiskt ursprung. De hade funnit sitt bo.


Imorgon, ska jag fira midsommar på annat vis. Plocka ännu en annan bukett av sju sorters blommor. Som traditionen sig bör. Buketten ska pryda mitt hem. Jag kommer att äta och dricka gott tillsammans med människor som är mig nära och kära. Jag kommer att skåla, prata och skratta och ha en trevlig kväll. Jag kommer att fira midsommar på annat vis.

 

/Lena

 




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Skapa flashcards