Alla inlägg den 22 augusti 2013

Av LeAn - 22 augusti 2013 12:18

 

Fullmåne och jag är vaken.....det har varit några såna nätter nu då månens sken letar sig in i sovrummet och sprider sin energi. Jag vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt att ligga vaken i sängen ett antal timmar under natten. När jag har haft såna nätter brukar jag komma fram till viktiga beslut....stora som små. 


Det är som att jag är alldeles klarsynt och har precis klart för mig hur jag ska gå tillväga. När jag sen vaknar på morgonen gäller det att fånga känslan igen och följa. Det kan vara jobbigt med vakna nätter, men eftersom jag har en god nattsömn i övrigt blir jag inte störd av att ligga vaken några timmar vid fullmåne. Jag kan istället tycka att det ger mig något av värde, just att jag kan tänka mina tankar i ett lugn som jag känner så starkt - i månens sken.


Om fullmåne påverkar människans sömn har det forskats och debatterats om i många år. Jag har alltid varit av den uppfattningen att det naturligtvis påverkar oss. Jag tror allt i naturen påverkar oss eftersom vi är en del av den...allt hänger samman. Och att naturens krafter är något som vi människor aldrig riktigt fullt ut kommer att kunna förstå eller stå rustade emot. 


Nu har ett schweiziskt forskarlag kommit fram till att fullmåne påverkar vår sömn. De 33 försökspersonerna - fullt friska i olika åldrar - hade fått krypa till sängs i laboratoriemiljö och hade alltså inte nåtts av eventuellt månljus. Mätningarna gjordes under en längre tid och under månens alla faser. Det visade sig att runt fullmåne tog det försökspersonerna fem minuter längre att somna in och de sov totalt 20 minuter mindre. Även sömnens kvalitet påverkades: Den hjärnaktivitet som är kopplad till djupsömn sjönk med 30 procent. Dessutom sjönk halten av sömnhormonet melatonin.

 

Så det jag upplever är helt i fas med det forskarna i Schweiz kommit fram till - samtidigt undrar jag också över det faktum att jag oftast upplever mig som väldigt klarsynt vid fullmåne, om det har något att göra med den....eller om det mer är en tillfällighet. 

 

/Lena

 

Ovido - Quiz & Flashcards