Direktlänk till inlägg 31 maj 2013

Gammal vänskap

Av LeAn - 31 maj 2013 16:58

 

Idag har jag varit ledig från min arbetslöshet - det är skönt när jag kommer på att jag inte har tänkt något alls på varken nuläget eller framtiden. Utan varit helt ledig i både kropp och knopp. Det måste man tillåta sig ibland. Dagen har varit fridfull och skön. Vädret kan man absolut inte klaga på, högsommarvärme  som det är. 


En gammal vän och jag tillsammans med hunden Leo tog en promenad i skogen, till en skogsdamm och njöt av medtaget fika och napoleonbakelser - vi firade någonting....vet inte riktigt vad, kanske vår 45-åriga vänskap. Iallafall satt vi och njöt av våra bakelser mitt bland mygg, en skolklass och änder med ungar - de ville alla trängas med oss vid vår oas. Änderna hade vi medtaget bröd till som vi även glatt delade ut till skolklassen så att de också fick mata dem. Helt bedårande söta var dessa fem små dunbollar som guppade runt på vattnet - tätt intill mamma and.


Min vän och jag pratade som alltid om det som händer oss mitt i livet, vi har pratat om livets berg- och dalbana i många år....om det som drabbar oss. Vi har inga hemligheter för varandra - vi delar dem med varandra. Vi har känt och följt varandra så länge att det är helt naturligt att vi delar allt. Tänk vad bra det är med gammal vänskap, de där vännerna som har följt en alltid och varit med ända sen man var barn. Med dem har man upplevt en hel del på vägen, därför är det så lätt att även dela sånt som hör vuxenlivet till. Vi har ju redan en del hemligheter att bevara. Det är också en väldigt enkel vänskap att hantera....man behöver inte höras av på något tillkonstlat sätt. Det är inget konstigt om vi inte hör av varandra på ett antal veckor - vi vet att vi finns där.


Gammal vänskap ska man vara rädd om, vänner som funnits där i alla tider i både vått och torrt. De som man kan ringa till när man behöver någon, de man kan dela både sina glädjeämnen och sorger med. De som finns i både skratt- och gråtstunder.


Gammal vänskap är som gammal kärlek - den rostar aldrig - men naturligtvis måste den oljas ibland - och en napoleonbakelse duger alldeles utmärkt till det. Den smakade fantastiskt! 

 

 

//Lena



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards