Alla inlägg den 2 maj 2013

Av LeAn - 2 maj 2013 11:07

              

Så har vi gått in i en ny månad....och smaka på den....maj, den skönaste av dem alla. Förväntningarnas månad, månaden som öppnar dörren för sommaren, årstiden som ställer krav på både aktiviteter och vila. Ännu har inte jorden blivit så där skönt varm så det är inte så stor fart på växligheten. Att gå runt och spana i rabatterna är annars roligt så här års och jag har ingen aning om vad det är som kommer upp i dem. Av nyplanterat och omplanterat, flyttat hit och dit under förra året, så jag är full av förväntan av att se vad det ska bli av det lillla, lilla gröna som sticker upp.


Våren är sen i år, jag har inte suttit ute många gånger med kaffekoppen och njutit direkt...det är oftast en otrevlig iskall vind som ligger på, så stunderna har hittills blivit få. Annars är det ju en av höjdpunkterna med våren, när man kan sitta på sin uteplats med en kopp morgonkaffe eller när stans caféer ställer ut sina utemöbler så man kan inta en fika utomhus. Vi svenskar är härdade, vi trotsar det kalla, lindar in oss i varma plädar och sitter på uteserveringarna direkt stolarna ställs ut - fastän vi egentligen tycker att det är på gränsen till vad vi klarar av. Vi har längtat så länge så nu kan vi inte vänta längre, även fastän vi får hålla hårt i koppen så att den inte blåser omkull. Även doften av utegrillar, har legat tung över grannskapet under valborg - många premiärtände sina grillar och även där har väntan säkert känts lång för vissa. Men, nu äntligen är grillsäsongen här!


Ja, vårtecknen är många nu...och fastän den riktiga värmen inte riktigt vill komma, så trotsar vi den och ägnar oss åt det som hör årstiden till - vi klär på oss lite extra kläder bara. Barnen hoppar på sina studsmattor iklädda mössa och jacka - och det verkar gå bra. Det välbekanta monotona ljudet, som iallafall jag hade förträngt under vintern är här igen...


Jag måste erkänna att jag har lite svårt att få till den riktiga känslan, när värmen dröjer. Jag vill känna solens värme i nacken när jag trädgårdsarbetar, vill svettas in våren, känna att ett lager kläder är ett för mycket...dags ta av sig.... men som sagt detta är förväntningarnas tid, så snart...kanske imorgon, eller i övermorgon kommer de där varma solstrålarna och kanske blåsten ger med sig i helgen, den irriterande och iskalla. Ett är i alla fall säkert - våren är här, den har bara kommit av sig lite och då kan det väl bara bli till det bättre..........


//Lena




Ovido - Quiz & Flashcards