Alla inlägg den 14 maj 2013

Av LeAn - 14 maj 2013 14:22

 


JAG ÄR chaffören

JAG HAR kartan

JAG BESTÄMMER min väg

JAG VET min sanning

JAG SER sambandet mellan vad JAG GÖR och vad JAG FÅR

JAG TAR ansvar för de förbättringar som måste göras


När jag gav upp mitt yrke var jag på topp. Andra uppskattade min insats, jag var efterfrågad, rekommenderad, bekräftad. Jag kände att jag var bra på det jag gjorde. Precis då, när jag presterade som bäst och var mest uppskattad, insåg jag att den vägen inte längre var min. Jag var mätt, hade inget driv och ingen gnista kvar att lära mig mer, att utvecklas vidare inom området. Insikten kom plötsligt, på väg mellan ett jobb och ett annat. 

Jag var på uppdrag utomlands som konsult. Vaknade en morgon och hade bestämt mig. Det fanns ingen speciell händelse förknippad med detta, inget misslyckande på jobbet, ingen otrevlig händelse, ingen dramatik. Beslutet hade mognat fram under lång tid och just denna morgon var beslutet moget. Det gick inte att blunda för det längre. Jag avbokade alla kommande uppdrag utom det som var inbokat samma dag. Packade min väska och tog nattåget därifrån. Jag var färdig med min karriär, fri att göra något nytt och helt utan en färdig plan. Allt jag visste med säkerhet var att jag tog ansvar för mitt liv. Jag hade tillåtit mig att vara en passagerare alltför länge, det var dags för mig att sätta mig bakom ratten och bli chaffören i mitt liv.

Just nu lever jag i vakuumet mellan det som var och det som ska bli. Vissa dagar är jag säker bakom ratten, läser kartan utan problem och ser vägen. Ser sambandet mellan vad jag gör och vad jag får och  tar ansvar för de korrigeringar som behöver göras. Jag litar på mig själv och min sanning. Andra dagar är jag totalt förvirrad och har gungfly under fötterna. Gungflydagarna måste också få finnas, annars får livet ingen balans. Gungflydagar tar jag paus, promenerar med hundarna i skogen, delar mina tankar med er. Idag är en sådan dag. Imorgon är en ny dag. 

 

"Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv" 

Sören Kierkegaard, filosof, teolog, författare, 5 maj 1813 - 11 nov 1855.


//Angelica                                                                                                                                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards