Direktlänk till inlägg 26 maj 2013

Stenen är kastad.......

Av LeAn - 26 maj 2013 19:26

 

Det är med stor storg jag läser i tidningarna att de s k kravallerna sprider sig från ort till ort. Det har nu spridit sig till andra städer i landet såsom Lysekil, Örebro m.m Bilar sätts i brand, stenar kastas och förödelsen är stor efter ännu en natt i lågor. Vet inte när detta startade och egentligen av vilken anledning...en del säger att det är med anledning av att polisen skjutit ihjäl en 69-åring i Husby. Det är säkert sanningen för en del, för andra är det säkert andra politiska orsaker som ligger bakom, för en del är det säkert en häftig sysselsättning att göra, för vissa är det säkert coolt att få tillhöra en gemenskap, för en del är det säkert inte av någon anledning alls...de hänger bara på.... Jag tror att det finns lika många orsaker till varför detta händer som det finns stenar som kastas.


Det är bara så tråkigt att det händer och jag tycker inte alls att det är konstigt att det händer. När Paris förorter brann 2005 trodde jag att det skulle sprida sig till Svergie....det brann säkert också i något soprum någonstans.......men det blev inte värre än så.


Ungdomar har alltid gjort revolt i alla tider, av olika orsaker, men det här är värre än så. Dels är det förstörelsen av andras egendom såsom bilar, butiker m.m - men det värsta är att Sveriges politiker verkar helt som tagna på sängen av att det händer. Ändå är likheterna med det som hände i Frankrike för åtta år sen slående och det måste ha funnits varningstecken på att det även kan hända här.


Jag hoppas verkligen att detta sätts högst upp på agendan och att det arbetas på bred front för en lösning - att börja kommunicera med ungdomarna tror jag är en bra början. Jag vet att det finns fantastiska människor som redan gör detta....men även Sveriges ledande politiker måste ut i verkligheten genom att visa sig och prata med människorna som drabbar och drabbas.


Ikväll när jag gick hundpromenaden kunde jag notera att även på den lilla ort där jag bor har sten kastats under natten. Busskuren har krossats och hela marken är täckt av glassplitter......undrar om den som gjorde det vet varför stenen kastades....


//Lena



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards