Direktlänk till inlägg 16 maj 2013

Kreativitet föds ur begränsningar

Av LeAn - 16 maj 2013 21:00

 

"Ge inte upp försöken att göra det du vill. Om det finns kärlek och inspiration, tror jag inte att du kan misslyckas"...orden är Ella Fitzgeralds, sångerska 1917-1996.


Jag har både kärlek och inspiration till det jag drömmer om att göra, ändå tvekar jag vissa dagar. Varför tvekar jag - jo, av rädsla. Av rädsla för vadå? Av att misslyckas. Men, Ella säger att om jag har kärlek och inspiration kommer jag inte att misslyckas.... Ett moment 22 läge. Det handlar alltså om att våga, att våga göra det man drömmer om, fastän rädslan om att misslyckas finns där. Köra över den känslan och ändå våga.


Kreativitet föds ur begränsningar, så sant, jag älskar att laga middag när min kyl, frys och skafferi nästan är tomt på ingredienser att laga något på. Då får jag använda min kreativitet - och trixa ihop något på det som finns. Oftast blir det de godaste och mest uppskattade middagarna. De mest oväntade rätter skapas ur min kreativitet. Jag har så mycket kärlek och inspiration till att göra något som jag aldrig tidigare gjort - och jag är inte ett dugg rädd för att misslyckas när jag står där vid spisen och inte har någon aning om hur den färdiga rätten kommer att smaka. Dessa, mina egna påhittade rätter börjar alltid med mitt namn.....i förrgår bjöd jag på Lenas Risinikyckling. Det fanns en halv röd paprika, en halv squasch, en halv rödlök, fyra frysta kycklingfileér, en burk krossade tomater och risini hemma. Med lite örtkryddor och chiliflarn som piffade upp, blev det en god och uppskattad maträtt.


Kan jag omvandla detta och använda det i annat? T ex min sysselsättning, min framtid och min försörjning? Kan jag lura min hjärna....att det är en maträtt jag ska göra. Jag är ju begränsad nu, eftersom jag är arbetslös - och jag är en ganska kreativ person - och jag har drömmar om min framtid. Igår var jag på Arbetförmedlingen på en Starta Eget information, det var en bra information. En otroligt inspirerande person från Almi som höll en kort inledning, jag blev så inspirerad, glad och hoppfull av honom. Starta eget.....


Kärleken, inspirationen och kreativiteten finns. Även kunskap har jag samlat på mig genom åren. Nu gäller det bara att ta ett nacksving om rädslan för att misslyckas - och lägga ner den. Men jag får förlita mig på att Ella Fitzgerald har rätt - man kan inte misslyckas om de två andra ingredienserna finns - det är som med matlagning.

Jag har till och med hört att man kan koka soppa på en spik. 


//Lena

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards