Direktlänk till inlägg 25 september 2013

Intryck gör avtryck

Av LeAn - 25 september 2013 07:00

 

Vi hänger alla samman....vi människor är länkade till varandra som den dyraste Bismarcklänk av guld. Vi tar intryck av varandra, vi lär av varandra och vi behöver varandra. Människor behöver människor.


Många är de människor vi möter under livet och jag tror absolut att vi just i stunden möter de människor vi som bäst behöver. Vi möter de som har något att lära oss - för vår egen utvecklings skull. Hur dessa möten kommer till har jag många gånger undrat över. När jag tittar i backspegeln kan jag konstatera att många möten har blivit med exakt precision, där jag befunnit mig i livet. Jag får intryck och kunskap som tillför mig något, en pusselbit som passar precis, den som jag saknat - och som jag inte visste om att jag behövde - just då.

Pusselbit efter pusselbit hamnar på rätt plats och snart är hela pusslet lagt. Vi växer och utvecklas som människor. Genom andra människor.


Vissa ord, vissa meningar, kan få en livsavgörande roll. Jag har såna händelser bevarade i mitt inre, ord som jag själv har fått till mig och som jag själv har sagt till andra. De har varit helt avgörande för nästa steg att ta. Vi människor behöver varandra. Vi återspeglas i varandra.

Och det tar tid att få hela bilden klar - av vem jag är, egentligen. För vissa tar det hela livet och det är väl kanske egentligen det livet handlar om - att finna och älska sig själv.


Angelica och jag, vi som skriver denna blogg, möttes via våra två busiga hundar, Ludde och Leo. De är väldigt lika till sinnet, fast helt olika till utseendet. En stor som tror han är mindre än vad han är och en liten som tror att han är större än vad han är. De fann varandra direkt och blev riktiga kompisar. Vi började gå våra promenader tillsammans, vi började passa varandras hundar och vi började prata. Först om hundar....sen om livet.....om att vara kvinna....om att befinna sig Mitt i Livet. Vi hade hamnat i samma verklighet - arbetslösheten - och anledningen var densamma. Vårt mod att säga ifrån.


Livet är en process - vi får intryck och vi gör avtryck - vi lär oss och vi utvecklas. Många gånger har jag tackat för de kloka ord jag fått ta del av och många gånger har jag fått ett tack för att jag finns till. Människor behöver människor - kort och gott! 

 

http://www.youtube.com/watch?v=fPlQ6EtArSc



/Lena

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards