Alla inlägg den 13 september 2013

Av LeAn - 13 september 2013 10:57

     

Jag ska besegra min drake, den som jag för en kamp med i mitt inre. Jag har tagit stryk av året som gått...jag har tappat kraft, energi och självförtroende och jag måste vända blad nu.


De inre motståndarna kallar samurajerna för drakar. Den egna rädslan för att misslyckas är en av de vanligaste och svåraste. Oro, dåligt självförtroende, destruktiva vanor, lättja, leda, nervositet och dålig koncentrationsförmåga är andra inre drakar. När en drake styr ens inre är det för att vi själva tillåter det. Samurajerna uppmanar oss att slå igenom drakens mask och avslöja den.

Samurajen intar stridsposition, vänder sig mot motståndaren med balans och tålamod och väntar tills det är dags att sätta in stöten.


Det går att applicera detta tillvägagångssätt även mot sina inre motståndare. Att leva framåtvänd är en anda som fungerar på livets alla områden. Möta sig själv med sina rädslor, bekymmer och besvikelser. Erkänna dem och se dem i vitögat.   

 

Sinnet är viktigare än svärdet.....en erfaren samuraj vet att tekniken med svärdet endast utgör 30 procent av framgången, resterande 70 procent beror på hans eget sinnestillstånd. Samurajerna har ett ord för kraften - KI. KI handlar om energi, livskraft, inre styrka och attityd. KI flödar när vi mår bra, är fokuserade och övertygade. Jag har befunnit mig i KI i mitt liv.....och det har säkert alla människor gjort någongång....i ett tillstånd av en positivt kraft med stort självförtroende och hjärtlighet. Man smittar av sig till andra människor och de dras med och tillsammans befinner man sig i ett flow där allt är möjligt.

 

Det är en härlig känsla och den går alltid att komma tillbaks till.....för den startar med den egna tanken. Knepet är att bli medveten om sina negativa och dömande tankar, avvisa dem och ersätta dem. 

 

I förrgår kom ett sting av ilska till mig, som startade denna process, den renade mig på ett konstigt sätt - den gjorde att jag bestämde mig - att nu kan det bara bli bättre. En samuraj väljer ett aggresivt förhållningssätt istället för ett apatiskt och nedslaget. Annars kan inte de egna drakarna besegras. Och deras motto är "vänta dig ingenting och var beredd på allt. Ingenting blir ändå som du har tänkt dig". 

 

Jag har bestämt mig, jag ska besegra min drake, jag ska ta av mig min rustning och gå i närkamp. Gå i närkamp med livet och vara inställd på seger. 

 

/Lena      

 

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards