Direktlänk till inlägg 23 september 2013

Nystartjobb

Av LeAn - 23 september 2013 10:32


 

Vissa inskrivna på Arbetsförmedlingen omfattas av Nystartjobb. Jag är en av dem...


Jag har aldrig sålt in mig direkt i mina jobbansökningar, utan först när det har kommit till intervju har jag informerat om det. För jag vill få ett arbete på mina egna meriter och inte på några andra grunder. Däremot tycker jag att det är en bra åtgärd och en win-win situation om det sköts på rätt sätt och förhoppningen och meningen med aktionen måste ju vara att det ska leda till en tillsvidareanställning för den arbetssökande. 


SVD har gjort en undersökning av nystartsjobb och färsk statistik visar att cirka 33 procent av personer som haft ett nystartsjobb går vidare till en anställning utan subventioner, 31 procent blir arbetslösa och 16 procent får ett nytt nystartsjobb. Så chansen är väl fifty-fifty att det ger jobb. 

 

Det som ändå oroar mig är de arbetsgivare som sätter såna här bidragsjobb i system, de har alltid funnits på arbetsmarknaden....i alla tider. Och när jag läser vidare i Svds artikel om Halim blir jag riktigt beklämnd, upprörd och arg....hur kan något sånt här få förekomma? 

 

Halim är en av de som inte bara har haft ett, utan två, nystartsjobb. Det första fick han hösten 2007 och såg det som en biljett till ett bättre liv. Han hade varit långtidsarbetslös och hittade själv arbete på ett snabbmatsföretag i Norsborg utanför Stockholm. Arbetsförmedlingen betalade motsvarande dubbel arbetsgivaravgift till företaget i cirka ett års tid. Men när bidraget drogs in upphörde anställningen.

Halim, som vill vara anonym, säger till SvD Näringsliv att han kände sig lurad. Eftersom han inte hade fått ut hela sin lön landade ärendet i Arbetsdomstolen (AD). Halim hävdade även att han hade blivit avskedad utan grund. Som svar uppgav bolaget för AD att ”Det förelåg saklig grund för uppsägning i form av arbetsbrist, eftersom anställningen vilade på förutsättningen att bidrag erhölls från Arbetsförmedlingen.”

- Jag blev mycket ledsen. Men vad ska jag göra? Jag fick sluta och blev arbetslös, säger Halim.

Efter att ha varit utan jobb i två år och åtta månader fick Halim chans till ett nytt nystartsjobb som rumstädare inom housekeeping på hotelljätten Scandic.

- Jag tänkte att det är ett stort svenskt företag, ett bra företag. Där vill jag jobba.

Halim beviljades nystartsjobb och började på Scandic i Kungens Kurva. Han var nöjd med jobbet, arbetsgivaren nöjd med honom. Enligt Halim hade hans chefer förklarat han efter två år skulle bli automatiskt tillsvidareanställd på heltid.

- Äntligen kunde jag börja leva normalt. Jag skulle köpa lägenhet, mina chefer hjälpte mig med kontakten på banken och jag fick ett lånelöfte. Jag tänkte att jag skulle arbeta på Scandic tills jag går i pension.

Men när det närmade sig tvåårsgränsen meddelade arbetsgivaren att det inte längre fanns plats för Halim. Hans drömmar om en anställning och en lägenhet gick i kras. Det visade sig dock att Scandic hade fått bidrag för Halim under två år och två dagar och därmed passerat gränsen för fastanställning. Med hjälp av facket tvingades arbetsgivaren slutligen också att fastanställa honom.

Kort därefter blev Halim uppsagd på grund av arbetsbrist.

- Det är inte rätt. De har fått bidrag för mig i två års tid, sammanlagt nästan 300 000 kronor. Jag vill bara jobba, jag är dukig och arbetar hårt. Jag kanske är en städare, men jag är en människa, säger Halim som är mycket frustrerad över att han ännu en gång hamnat på ruta ett på den svenska arbetsmarknaden.

Jane Dahl, hotellchef på Scandic i Kungens Kurva, beklagar det som hänt och hävdar att hotellets avsikt från början var att Halim så småningom skulle få en tillsvidareanställning.

- Det finns inte ord för hur tråkigt jag tycker att detta är. Vi gjorde en stor omorganisation och många medarbetare med lång anställningstid blev omplacerade, säger hon.

 

Var går gränsen för hur mycket en människa ska få utnyttjas? Som enskild person är man alltid i underläge och har inget att sätta emot när sånt här sker...och ingen, ingen hjälp finns att få!

Inte av Arbetsförmedlingen, inte av facket.....Därför måste reglerna och tillsynen skärpas för hur det ska få gå till. Det borde kunna ställas krav på en arbetsgivare som får en så stor kostnadsreducering som 50% för en anställd.  


Jag hoppas att jag verkligen inte hamnar i samma situation som Halim...vid min egen och mina fd kollegors uppsägningar fick vi känna på hur lite facket och andra instanser egentligen har att säga till om när det verkligen gäller....det känns som att arbetsgivarna har ett försprång! Och det finns inte ord för hur tråkigt jag tycker att det är! 


/Lena








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards