Direktlänk till inlägg 27 april 2013

Fan eller supporter - vad är skillnaden?

Av LeAn - 27 april 2013 12:08

I dagens inlägg måste jag kommentera något som jag läst om i tidningen, det handlar inte riktigt om det som vi brukar blogga om i vår blogg, men har berört mig mycket.

Båda händelserna finns att läsa om i dagens DN och jag har missat dem båda under veckan som gått. Den gemensamma nämnaren är att vara ett stort fan eller supporter. Det som skiljer dem åt är att i ena artikeln handlar det om ett stort fan till popidolen Justin Bieber som varit i Sverige i veckan, en ung tonårstjej och den andra handlar om en grupp fotbollssupporters i Djurgården.


I fallet med Justin Bieber har en ung tonårstjej utsatts för ett så kallat "skämt" i direktsänd radio "Vakna med NRJ" där tre programledare har - tycker de - "skojat" med henne att hon vunnit en tävling att få träffa sin idol på tu man hand efter konserten. Hon blir så fantastiskt överraskad och glad att hon bara skriker......hysteriskt av lycka! Tills Martin Björk den ena av programledarna vänder hela scenariot med att säga "DU ÄR SÅ LURAD"....och skrattar hjärtligt! Vad händer? Jo, Sofia börjar gråta i direktsänd radio,,,hon blir så ledsen och förtvivlad, naturligtvis!! Vad trodde de ansvariga på "Vakna med NRJ"? Trodde de att hon skulle skratta med och säga.....men, Gud vad ni är skojsiga.....fniss...fniss. Natrurligtvis skyller producent, programledare m fl ifrån sig,,,tar inget ansvar för händelsen,,tycker att det är tillåtet att skoja om allt...även en försvarslös tonårstjej som dyrkar sin idol!

Vad jag förstår händer inget mer än att Sofia får torka sina tårar, komma igen och "Vakna med NRJ" kan fortsätta att "skämta" med sina lyssnare....komma på nya roliga idéer.


I det andra fallet med supportrarna i Djurgården tar allt en helt annan vändning... Supportrar har uppsökt managern Magnus Pehrsson och uttalat hot... om inte Djurgården börjar vinna sina matcher. Konsekvensen blir att Magnus Pehrsson inte vill vara kvar som manager utan slutar på studs, det får också konsekvensen att klubbens ordförande Tommy Jacobson också väljer att lämna sin post och fotbollen. Detta får stora konsekvenser såklart, det handlar om kriminella saker. Idrottsministern och stadsministern uttalar sig och händelsen har polisanmälts.


Vad förenar dessa båda händelser....jo, det handlar om dyrkan, när man blir så hängiven något att man i princip lever för och med den dagligen...och det kan lätt gå över styr och bli så allvarligt att den inte längre är sund. Sofia som dyrkar Justin Bieber hör till kategorin sund, så som vi alla säkert i tonåren har upplevt en gång till en idol. Fotbollssupportrarna däremot är ju riktigt illa ute, deras dyrkan har övergått till något annat...allvarligare.....nämligen kriminella handlingar.


Händelserna hamnar i dagens DN och båda berör, på olika sätt. Det sorgliga är att Sofias dyrkan av sin idol förlöjligades i direktsänd radio av vuxna människor som inte tog sitt ansvar. Det bra är att händelsen i Djurgården tagits på största allvar av Svergies politiska elit och säkert kommer att få rättsliga konsevenser.


Om jag bortser från den kriminella handlingen, är det då skillnad på att vara ett fan och en supporter, på tjej- eller killdyrkan,,på sportsligt och musik, eller skillnad på dyrkan och dyrkan...den ena kanske ska tas på stort allvar och den andra är....bara löjligt?


//Lena











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards