Direktlänk till inlägg 20 september 2013

Leva med naturen

Av LeAn - 20 september 2013 17:10

 

Härliga tid - hösten är här. Årstiden som jag med åren har kommit att älska mest av alla, med alla dessa färger, höga luft och dimhöljda morgnar. Jag som naturmänniska älskar när naturen skiftar och ger dessa vackra övergångar. Jag blir full av lycka när jag går mina promenader och får uppleva all denna skönhet som bjuds.


Det slår mig hur mycket av denna skönhet jag missat genom åren, jag har aldrig varit ute så mycket i skog och mark som jag är just nu. Och det ger så otroligt mycket...som att befinna sig i en vacker tavla. Jag uppmärksammar och lägger märke till en sten som lyser som ett hjärta av guld, en mosstuva som formats till ett hjärta och ett löv med hål så att det blivit ett ansikte. Jag stannar och begrundar... får upplevelser och ser det vackra. Det jag tidigare missat och sprungit förbi i en hast - som jag aldrig hann se.

               

Mossruggar i ljus grå, mörk grön och så skimrande grönt att färgen lyser som neon. På marken om morgonen när den varma luften möter den kalla bildas ett hölje av dimma som svävar över åkern. Det är så vackert - som i en tavla som jag aldrig skulle kunna måla.

   

Äppelträden som dignar av frukt i alla de färger....Alice, Elise, Katja, Kim, Frida, Cox Orange, Discovery, Summerred och de godaste av dem alla Aroma. Jag älskar röda äpplen  varför har jag aldrig planerat ett sånt träd? Det undrar jag varje höst, när grannarnas äppelträd lyser rött mot mig när jag går förbi. Jag har ett Oranie med grön frukt som endast är gott som mos. Vissa dagar har jag tänkt palla ett par av grannen, eftersom de är på jobbet, men jag har aldrig vågat....tänk om de skulle vara hemma.

 

 Ja, vilken härlig tid vi har nu och snart kommer nog också svampen, som vi väntat så länge på i år. Sommarens skörd blev aldrig till, det har varit alldeles för torrt, det har inte regnat alls. Men, nu har det regnat några dagar, så det har blivit lite fuktigt i skogen och jag ser när jag går mina stigar fram att svamparna är lite på gång. De har legat där och lurat och väntat på att fukten ska driva dem uppåt, uppåt. Så nu finns det hopp för höstkantarellerna och även kanske de gula har lust att poppa upp. Det ser jag fram emot.

   

Har du en ledig dag, ett par timmar över - gå ut i naturen....in i skogen....ta ett djupt andetag och fyll dina lungor med den välgörande luften. Känn skogens alla dofter av mossa och ljung, fyll på dina sinnen och njut!

 


/Lena


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards