Alla inlägg den 3 april 2013

Av LeAn - 3 april 2013 15:45

Privata företag tjänar hundratals miljoner på arbetslösa....nästan var tredje skattekrona går rakt ner i ägarnas fickor, visar en granskning som SVT har gjort. Bolagen kritiseras hårt av före detta anställda och människor de skulle hjälpa..."- De fick massor med pengar, men vi fick meningslösa aktiviteter". Ägarna plockade ut 50 miljoner kronor medan arbetslösa fick virka och få fotbad.... Arbetsförmedlingen har betalt 4,8 miljarder kronor för bland annat jobbcoachning sedan 2008.

 

Detta går att läsa i dagens Aftonbladet - och är jag förvånad? Nej, inte ett dugg. Jag blev uppsagd och slutade mitt arbete i juni förra året. För första gången i mitt liv har jag anmält mig som arbetslös, får a-kasseersättning och är inne i en värld som jag aldrig tidigare befunnit mig i. Jag har varit på ett obligatoriskt informationsmöte på Arbetsförmedlingen, för genomgång av deras hemsida. Jag har träffat min arbetsförmedlare en gång endast, på ett obligatoriskt möte. Då upprättades en handlingsplan för mig som jag sedan till punkt och pricka ska följa. Mitt ansvar är att hålla datumen för uppföljningssamtal samt att jag har gått hos jobbcoach vid tio tillfällen. Min jobbcoach var bra, men våra träffar hade ett mer teraupetiskt syfte för mig än att det genererade något arbete.


Sen jag kom in i det sammanhang som jag för tillfället befinner mig i har jag många gånger tänkt, vad har Arbetsförmedlingen för funktion? Och när jag nu svart på vitt får läsa i tidningen att de upphandlat tjänster till så stora belopp som 4,8 miljarder kronor på så kort tid, kan jag verkligen tycka att min fråga är befogad. Det är ofantligt stora pengar i omlopp - vi arbetslösa är ett kretslopp, en produktion, en evighetsmaskin, en industri som skapar arbetstillfällen och vinstgivande företag för de som vill tjäna stora pengar.


Eftersom jag har ett ansvar som arbetslös att följa en handlingsplan m.m tycker jag att det är rimligt att Arbetsförmedlingen också tar sitt fulla ansvar för oss arbetslösa. Det handlar om våra skattepengar, jag vill inte att var tredje skattekrona går ner i privata företagares fickor. Jag har varit fullt arbetsför och betalt skatt i 37 år innan jag drabbades av arbetslöshet, det handlar om miljontals kronor som jag har bidragit med. Det måste till en förändring, det är inte rimligt att det slösas pengar på vår situation. Det handlar om människor som ofrivilligt har hamnat i arbetslöshet - arbetslöshet är ingen guldgruva.


Jag är så trött på girighet, slöseri och vinstmedel - kan vi inte komma ur detta snart? Kan vi inte drivas av andra värden....och kan inte Arbetsförmedlingen ta sitt uppdrag på fullaste allvar. Börja skapa meningsfulla arbeten istället för att upphandla tjänster där arbetslösa utsätts för att lära sig virka och få fotbad.....det kan jag göra hemma medans jag söker arbete - för jag är arbetssökande.

//Lena


Ovido - Quiz & Flashcards