Direktlänk till inlägg 25 april 2013

Ömma fötter, trötta ben och nöjda hundar

Av LeAn - 25 april 2013 15:46

 

En lång hundpromenad kan vara alldeles, alldeles underbar! Idag var en sådan dag, när alla ingredienser stämde - vädret var fantastiskt, sällskapet givande, hundarna glada och samtalen intressanta. Idag var vi tre mattar och tre hundar, Leo, Ludde och Dina som gick en lång, lång promenad. En promenad på över två timmar på en grusväg med skogen på ena sidan och åkrar med vattendrag på andra sidan. Eftersom vägen inte leder någonstans fick hundarna springa lösa, vi hade dem under uppsikt ifall något vilt skulle dyka upp, så de fick springa på fälten, bada i vattendragen, spana efter sork i det torra gräset....ja, allt roligt som en hund kan hitta på under en promenad. Och leka tafatt, skälla och rasa av sig....ett riktigt hundliv som gör en nöjd hund.


Vi mattar samtalade om allt möjligt, det hinns med en hel del ämnen under en så lång promenad. Och vi var eniga om att naturen är bra för människan, det är där vi ska tillbringa mer tid - och det är där vi ska hämta kraft. Människan är formad och gjord för att vistas ute i naturen - men vi har nog glömt bort det i dagens samhälle...tiden räcker inte riktigt till att vistas i skog och mark, när vi har så många måsten under en dag. Vi hundägare får ju vår dos tillgodosedd, eftersom hunden älskar att vistas utomhus - och jag är evigt tacksam över att jag tog beslutet att skaffa hund..han är min hälsa! Jag får motion, som bidrar till att min kondition blir bättre, som gör att jag mår bättre och som förhoppningsvis leder till att jag får vara friskare och får ett längre liv. Allt tack vare Leo! Mig passar det ypperligt att ha hund, eftersom jag trivs i naturen - har provat så många gånger att tillbringa timmar på gym och i gymnastikgrupper. Men, alltid ledsnat eller tappat sugen, inte känt mig motvierad. Med ansvaret för en hund kan man inte ledsna eller tappa sugen - hunden måste få göra sin toalett och får röra på sig varje dag...även om matte har en dålig sådan. Och helt otroligt brukar den dåliga dagen, förvandlas till att bli bra efter en promenad i skog och mark.


Efter dagens långpromenad är jag så där skönt slö, slapp och likgiltig. Kroppen känns behagligt tung, fötterna ömmar lite och benen är trötta. Eftermiddagskaffet smakar gott och den lilla chokladbiten till piggar upp - Leo ligger nedanför mina fötter och sover tungt, när han vänder sig suckar han djupt. Hans känsla är samma som min - förnöjdsamhet - en promenad kan vara alldeles, alldeles underbar.


//Lena




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards