Direktlänk till inlägg 19 april 2013

Jag ser ljuset

Av LeAn - 19 april 2013 09:42

 

Jag ser ljuset, våren har kommit och dagarna blir längre, snön är i princip borta. Mörkrets tid är över, vi har klarat av ännu en vinter - och i år har den varit så lång! Vi behöver ljus, ljuset symboliserar så mycket, allt känns och blir lättare när tillvaron får bada i ett skimmrande ljus. När min kristall i köksfönstret reflekterar solens strålar och det dansar ljuspunkter i alla regnbågens färger runt i mitt kök kan jag sitta och titta på dem och bara njuta. Rörelse och ljus förenat och skapat av naturens krafter skänker mig en stunds lycka. Det är viktigt att se dessa ljuspunkter i livet, även om de är flyktiga och varar endast korta stunder. Så just nu känns livet lite lättare, för en arbetslös-men inte sysslolös-och absolut inte värdelös person- som jag. Framtiden, vilket underbart ord egentligen när man smakar på det, finns där och innehållet i min egen framtid börjar utstakas. Jag tillåter mig att njuta, drömma och fantisera samtidigt som jag sakta, sakta närmar mig målet. Allt har sin tid, är man en långsam person som jag, måste det få vara så, det är en konst att ha tillit till att allt kommer att bli bättre. Att våga lita på sin magkänsla att man är på rätt väg, fastän den ibland kan kännas kringelkrokig.


Men som Astrid Lindgren säger, man måste sätta fart också, det händer ju ingenting av sig självt, inte ens sommaren kommer då. Det är så sant, för att nå min framtid krävs det också hårt eget arbete, i både handling och tanke. Jag fick en skjuts av min handläggare på Arbetsförmedningen när hennes ord nådde mina öron....arbetsmarknadspolitiska åtgärder, praktikplats, arbetsmarknadsutbildning för bristyrken, aktivitetsstöd. FAS 1, FAS 2, FAS 3.


Tack - men nej tack, jag har lovat mig själv att den världen vill jag inte befinna mig i. Jag vill skapa min egen tillvaro, jag vill gå min väg, den som är ämnad för mig, den som jag egentligen alltid befunnit mig på. Jag har bara tagit en paus men nu ser jag ljuset därframme, ser min framtid och ser mitt kall. Och min övertygelse är att jag kommer att nå mitt mål.


//Lena








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards