Direktlänk till inlägg 2 april 2013

Hundpromenader i ur och skur

Av LeAn - 2 april 2013 15:56

        

Hundpromenader i ur och skur.....ja, så är det att ha hund. Vissa dagar tar det verkligen emot att gå ut på promenad...men konstigt nog så brukar det snabbt gå över när man väl har kommit ut och hunnit några meter. Många frågar mig hur långt jag går om dagarna, grannarna säger ofta att de alltid ser mig ute på promenad...men så är det ju inte riktigt. Men, nog har det blivit några mil på de här snart fyra åren som Leo har funnits hos oss. När jag gjorde en koll i höstas under en vecka, hur många steg jag gick per dag låg det på mellan 15.000-16.000 steg per dag. Det innebär att jag går ca en mil om dagen. Leo har blivit min motion, han håller mig i form. Vissa promenader gillar han däremot inte, de som är mer av motionskaraktär för mig...då sätter jag på mig midjebältet och kopplar Leo framför och vi går - rakt fram.Hela vägen, inga krökar, inga överraskningar - utan bara rakt, rakt fram. Hur kul är det för en hund? Inte kul alls, tydlingen för Leo tycker det är trist. Men till slut så brukar vi tillsammans komma in i ett meditativt tillstånd, när vi bara går och går, i samma tempo, i samma andning och när vi kommit fram till målet brukar jag undra hur det har gått till. Vi har varit som bortkopplade eller kanske avkopplade är ett bättre ord. Dessa promenader går vi inte varje dag, då skulle Leo skaffa sig en annan matte säkert. De flesta promenader har mer karaktär av att vara skojsprommisar för Leos skull, då blir det skogen och oftast i sällskap med kompisen Ludde. De springer i skogen och leker kurragömma, far mellan träden så man undrar hur de hinner med att väja, skäller och gläfser, rasar och rusar. Vi brukar säga, Angelica och jag att vi har två lyckliga hundar - för de skrattar ofta. Och för dem är det höjden av lycka att deras mattar är arbetslösa och kan tillbringa så mycket tid med dem. Det är 100 %, verkligen. Och det är höjden av lycka att vi har våra hundar, som ger oss så mycket de dagar när det inte känns på topp.

Då är bästa medicinen att dra på sig kläderna och ge sig ut i skogen - i ur och skur. Och jag lovar det känns alltid bättre än det gjorde innan.

//Lena

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards