Direktlänk till inlägg 29 oktober 2013

Sätta ord på känslor

Av LeAn - 29 oktober 2013 10:36

 

Foto; A. Blomquist


För vissa tar det ett helt liv att komma hem. Att få möjlighet till att öppna sin dörr, slå sig ner och komma till ro. Att finna sig själv.


Få sätta sig i stolen, breda den varma pläden över benen och luta sig tillbaks. Sluta ögonlocken och sakta vaggas in i takt med musiken som strömmar ut ur högtalarna.

Puccinis Madame Butterfly med Maria Callas fyller rummet.

http://www.youtube.com/watch?v=sLcbfF9ypmM


Smärtan och sorgen  - som varit förankrat i mitt hjärta. Den kan jag släppa nu, den har värkt ut. Tårarna som jag gråter kan få flöda fritt - det gör ingenting. Det är en lugn och stilla gråt som smakar salt liksom vattnet jag en gång kom ifrån. Och jag vet varför känslan finns där.


Ilskan - som jag brottats med - den som tar mig med storm, som sköljer över mig helt plötsligt. Känslan som jag aldrig riktigt ägt och som inte fått tillträde inom mig. Den som alltid hållits tillbaks, som tystats ner. Jag kan säga orden som måste sägas nu. De får komma fram och jag låter dem föra mig dit jag ska. Och den eftersköljande vågen av ånger får också utrymme och plats. Det är okey.


Rädslan - av att tappa fotfästet, av att våga visa svaghet. Att vara stark, tapper och inte ta plats. Och att finnas till för andra men inte för mig själv har varit det bästa skyddet för att slippa blotta den. Jag vet vad den bottnar i och det är okey att den finns. Jag kan omfamna den och låta den få bo kvar.


Kärleken - att hänge mig och att låta mig älskas. Att förstå att kärleken finns oavsett prestation, att den finns för mig. Att jag inte behöver bevisa något, varken för mig själv eller någon annan. Det är okey - jag kan känna den strömma fram inom mig. Den är stor och den räcker både till mig själv och många, många fler. Och den finns i massor att ge och få.


Känslor som vistats i ett slutet rum, där dörren varit stängd och nyckeln kastad. Känslor som samlats och lagts på lager, skikt efter skikt liksom årsringar i trädets stam. Känslor som aldrig fått komma fram, som varit dolda och förträngda. Aldrig fått möjlighet att levas ut.


Att känna förståelse, att komma till insikt. Att våga öppna dörrar, att dela med mig, att våga blotta mig, att våga säga orden, att be om hjälp, att våga visa mig svag. Att omfamna det lilla barnet som gråter och ge det tröst - för mitt vuxna jag förstår varför det gråter.


Resan har varit lång, den har tagit mig ända hit och jag kan vila nu. Allt är okey. 

 

/Lena

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards