Alla inlägg den 3 oktober 2013

Av LeAn - 3 oktober 2013 11:01

 

Hälsa är ett begrepp som kan definieras på många olika sätt och hälsotrenden har varit stor ett stort antal år nu. Många är de aktörer i branschen som slåss om att tjäna stora pengar på människors vilja att ta hand om sig på bästa sätt. Definitionen av hälsa har varierat från en tid till en annan. De föreställningar om hälsa som föreligger under olika tider är beroende av och inbäddade i olika historiska och sociokulturella sammanhang. I dag kan hälsa dels betraktas som frånvaro av sjukdom och dels som ett ideal för det goda livet. Det finns alltid någon diet eller fysisk aktivitet som toppar  listan, de sköljer oftast som en våg över världen.


Viktigast är att hitta sin egen väg för att bäst ta hand om den egna hälsan, för den kan vara så olik någon annans. Att hitta något som jag själv trivs bäst med utan att känna av kravfyllda måsten och få prestationsångest. För det förbättrar absolut inte hälsan - det skapar enbart stress, som gör att jag mår sämre.


Hälsa ur ett holistiskt perspektiv innefattar

  • Fysisk hälsa
  • Mental hälsa
  • Emotionell hälsa (möjlighet att känna och ge uttryck för olika känslor och utveckla         känslomässiga relationer med andra)
  • Psykosocial hälsa (stöd från familj och vänner och möjlighet att prata med och utöva     aktiviteter med andra)
  • Andlig hälsa (möjlighet att utöva principer baserade på moral, tro och religion och          känna att man har ett syfte med livet)
  • Sexuell hälsa (möjlighet att få utöva sin sexualitet)
  • Social hälsa (länken mellan hälsa och hur samhället är utformat avseende till exempel     bostad, föda, inkomst)
  • Miljö (den yttre fysiska miljön man lever i)

Det är mycket som påverkar den egna hälsan, världen och samhället runt omkring oss, vår arbetsmiljö, vår familjesituation, vår vänkrets och naturligtvis sist men inte minst hur vi väljer att leva vårt liv till vardags. Vi kan alltid göra egna val, även om det kan kännas svårt för gemene man att påverka hur världen ser ut. Men, vi kan alla göra något även där - för att det ska kännas bättre. Att medverka i namninsamlingar, skänka en slant till en hjälporganisation, skriva insändare och göra min röst hörd via sociala medier är något som har hjälpt mig att hantera orättvisor i stort. Det lindrar min oro och stress.


Att finna vägen till sitt eget goda liv - som hälsa egentligen handlar om - är olika från person till person. Det viktiga är dock att ta hand om både kropp och själ.


Den mest kända hälsodefinitionen från WHO säger:

 § Hälsa är ett tillstånd av fullkomligt fysiskt, psykiskt och social välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom §

 

Jag har haft förmånen att få arbeta med människor som kan mycket om hälsa. Människor som jag har lärt mig så otroligt mycket av, som har bidragit starkt till min egna personliga utveckling. En av dessa fantastiska personer har en blogg som ger jättebra tips om hur du på ett enkelt, bra och billigt sätt vårdar dig själv. Jag tycker absolut att du ska gå in och kolla på http://hemmaspa.blogg.se/


Och glöm inte att ta hand om dig för det är du värd.

 


Foto; L. Melin


/Lena









Ovido - Quiz & Flashcards