Direktlänk till inlägg 24 oktober 2013

På vandring genom livet

Av LeAn - 24 oktober 2013 21:04

 

Foto: L. Melin


Jag har aldrig gjort någon pilgrimsvandring, vet inte heller om jag kommer att göra någon sådan i mitt liv....kanske, kanske inte. Det är inte något jag direkt drömmer om, men man ska aldrig säga aldrig. Det är väldigt populärt att pilgrimsvandra, många åker till Santiago de Compostela i Spanien, andra åker till närmare platser. Själv har jag funnit mitt egna Santiago de Compostela i mina hemtrakter....jag går i skogen eller på mina andra vanliga stråk - varje dag. Tillsammans med hund och ofta med sällskap.


Det är inte bara för att rasta hunden eller få egen motion som jag tycker om att gå. Redan innan jag skaffade Leo gick jag en del...och jag tycker att promenader, vandringar eller vad jag nu ska kalla det renar själen. Det händer något när man går, man går ifrån sin oro...till något annat. Och det är en vila att gå, man får in en rytm i kroppen och det är väldigt meditativt. Fötterna är som vårt sjunde sinne och det finns en symbolik i att vandra, eftersom hela livet kan ses som en vandring.


Jag tycker om att vistas i skogen, naturen har blivit väldigt viktig i mitt liv sen jag blev arbetslös. Jag har aldrig tidigare vistats så mycket i skog och mark som jag gör nu. Och det har blivit ett behov lika stort som att äta och sova. Och som jag har sagt tidigare - naturen helar och är som balsam för själen.


Bäst tycker jag om att gå sträckor där man ser hela vägen framför sig, alltså där vägen är rak....för då är det som att jag går ifrån någonting och till något annat....och den meditativa känslan blir väldigt påtaglig. Hunden Leo är fastsatt i ett midjebälte och han kommer också in i ett meditativt tillstånd efter en stund.....så vi är förenade i en symbios. Vi håller ett ganska raskt tempo, så att jag blir lite andfådd för då får man en behaglig slö-slapp-känsla när man kommit hem. 

 

Foto; L. Melin


Att vandra är urmänskligt, alla religioner har pilgrimsvandringar och pilgrimmens sju nyckelord är:


Långsamheten - som får oss att sakta ner i livet

Friheten - att leva utan krav med fokus på det nödvändigaste

Enkelheten - som blir självklar när man bara har det man kan bära

Bekymmerslösheten - att ta dagen som den kommer, ett steg i sänder

Tystnaden - som ger frid

Delandet - som bygger på gemenskap

Andligheten - som söks i samtal och möten på vägen

 

/Lena

 

 

 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards