Direktlänk till inlägg 19 oktober 2013

När känslorna styr våra liv

Av LeAn - 19 oktober 2013 12:11

 

Foto; L. Melin


I dagligt tal säger vi ofta att känslor hör hemma i hjärtat, men numer vet vi att det är hjärnan som är känslornas hemvist. Hjärnans utveckling har skett i takt med varje arts. De övre och främre områdena, hjärnbarken, tillhör de yngre områdena medan det finns äldre områden, längre ner och längre bak, som är av allt äldre ursprung. Att känslor har företräde framför tankar är bra i sådana situationer då vi behöver agera snabbt och inte hinner tänka efter - före.

 

En sån situation hände mig för ett par år sen....ja, det har säkert hänt mig flera gånger, men den speglar en sån situation väldigt bra. Jag skulle handla på en ICA-butik, hade parkerat bilen och var på väg in genom dörrarna när jag hör någon säga...."men gud bilen rullar" och jag ser i ögonvrån en bil som rullar bakåt från sin parkeringsficka - mot en annan bil som står parkerad. Jag tvärvänder, rusar fram till bilen och rycker i framdörren vid förarsätet, dörren är som tur är upplåst, jag drar i handbromsen och bilen stannar. Allt är över på två minuter.....jag vänder på klacken och går till mitt sällskap som med förvåning säger....."vad hände? hur kunde du hinna fatta det där? jag hann knappt uppfatta nåt..." När jag går in i butiken undrar jag samma sak....vad hände? Jag hann inte ens reflektera över vad jag höll på att göra och ännu mindre över vad jag hade gjort. Jag bara agerade....utan att tänka.

 

Ett otal gånger i livet har jag också låtit känslorna ta över, innan förståndet sagt sitt. Sagt saker som jag ångrat och även gjort saker som jag har ångrat, såklart.....Och många gånger har jag också ångrat sånt jag inte har gjort....vi brukar säga att vi oftast ångar det vi inte har gjort mer än det vi har gjort.......

 

Det är en balansgång....och vårt förhållningssätt till när och var vi ska lita på våra känslor verkar finnas inbyggt i oss. För känslorna kan verkligen spela oss ett spratt, leda in oss på helt fel vägar i livet och samtidigt å andra sidan vara de vi ska följa för att hamna rätt och ta de rätta besluten. Den berömda mag-(iska) känslan är en sån känsla som vi gärna följer....och den har vi säkert alla vara med om att känna.....när magkänslan talar till oss, något känns inte riktigt okey....vi tvekar och vet inte riktigt.....vi kanske vänder ett taget beslut och helt plötsligt blir allt lugnt....

 

Magkänslan, är egentligen det omedvetna minnesarkivet. Det är därför mycket erfarenhet som gör att vi tar bättre beslut med magkänslan och den styr 90-95 % av allt vi gör varje dag. Därför kan vi ta så många beslut utan att tänka medvetet på det. Det gäller allt från basala beslut som att hålla kaffekoppen rakt, till att tacka ja till ett nytt jobb. Magkänslan är snabb och oftast till stor nytta. Ibland är den dock för snabb och uttalar sig om saker den inte har en aning om. Det beror på att världen förändras i en allt snabbare takt. Det verkar logiskt att mer information alltid ska leda till bättre beslut, men inte sällan är det tvärtom.

 

Det finns andra områden där det inte är så bra att blanda in känslor....t ex att äta. Sen ett år tillbaks går jag på en KBT-inriktad kurs där jag fått svar på mitt förhållande till mitt eget ätande. Hur många gånger äter vi inte med känslor som....tristess, belöning, socialt t ex? Ofta ärvda beteenden som vi fått med oss sen barnsben. Kursen har gjort mig medveten om mitt egna beteende, höjt mig som person och sänkt min vikt med 12,5 kg....utan att jag egentligen tycker att jag gjort någon förändring. Rena rama magin!

 

Efter alla år har jag funnit ett koncept som fungerar...och det med anledning av att jag har tittat in i min egen hjärna....när, var och i vilka situationer jag har ätit. Numera äter jag när jag är hungrig och det fungerar mycket bättre. Och jag är helt övertygad om att det är där lösningen till att bli av med övervikt ligger. 

 

Så när känslorna styr våra liv - är det på både på gott och ont.....

 

 

/Lena

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards