Direktlänk till inlägg 18 oktober 2013

Till Arbetsförmedling och Arbetsmarknadsminister

Av LeAn - 18 oktober 2013 09:04

Jag vill sprida bifogade inlägg ur dagens DN vidare för att öka förståelsen för hur det känns att vara arbetslös. Även om jag har full förståelse för att det på Arbetsförmedlingen, precis som i alla branscher, finns medarbetare som är mindre lämpade för sin arbetsuppgift är det ju på denna arbetsplats viktigare än på många andra att medarbetarna har högt EQ då arbetslösa ofta är människor som befinner sig i kris. Vidare är jag fullt medveten om att handläggarna på Arbetsförmedlingen styrs av strikta ramar som de måste hålla sig till, ramar som alla arbetssökande måste passa in i. Detta har jag själv sett detta år då jag varit arbetslös. Jag passar nämligen inte in i ramarna varför jag får klara mig på egen hand. Varken jag eller handläggarna vet vad jag ska söka för arbeten varför jag endast har blivit anvisad ett arbete på sju månader. Min första handläggare träffade jag aldrig och min andra handläggare har jag inte haft någon som helst kontakt med. Jag får ingen vägledning och inga möten, om man bortser från att jag lyckades tjata till mig en jobbcoach innan det drogs in. I min första handlingsplan från 2013-03-13 står att läsa "BEDÖMNING: Jag bedömer att Angelica har svårt att komma ut på arbetsmarknaden utanför sitt tidigare yrkesområde..." "Arbetsförmedlingen kan i nuläget hjälpa Angelica med vägledning." "Enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring måste du som uppbär eller ansöker om arbetslöshetsersättning medverka till att en individuell handlingsplan upprättas i samråd med Arbetsförmedlingen." Sedan 2013-10-11 har jag ingen handlingsplan längre trots att jag meddelat handläggaren i god tid, 1/10, att en ny behöver upprättas. Gentemot Arbetsförmedlingen känner man sig ganska liten, lite som David mot Goliath, i alla lägen. Vilket leder fram till dagens inlägg i DN som jag tagit en bild av och infogar här. Då jag inte i förväg kontaktat författaren hoppas jag att hon inte tar illa upp för mitt initiativ. Vi arbetslösa måste stötta varandra för att orka slåss mot denna koloss som Arbetsförmedlingen är. Jag undrar i mitt stilla sinne om möjligen Arbetsmarknadsministern varit arbetslös någon gång och då levt på 357 kr om dagen efter skatt, det borde nästan vara ett kriterium för att få inneha den posten.


/Angelica


 

 
 
Lena

Lena

18 oktober 2013 10:19

Gooooo Girl!

http://mittiliv1.bloggplatsen.se

LeAn

18 oktober 2013 10:24

Tack Lena!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards