Direktlänk till inlägg 19 juni 2013

I bokens värld....

Av LeAn - 19 juni 2013 10:33

En god bok är egentligen allt som behövs för att skapa sig ett utrymme till att fladdra bort i fantasins värld. Det är helt fantastiskt att det fungerar så. Med hjälp av det skrivande ordet kan vi sväva ut i de mest häpnadsväckande historier, med vår alldeles egna bild av hur omgivningen där händelsen utspelar sig ser ut. Och detta med hjälp av vår egen fantasi.


Jag har alltid läst böcker, fick min första bok som åttaåring av min lärarinna - när jag sjuk efter en svår operation fick tillbringa mycket tid i sängen. En tunn bok på cirka hundra sidor med lite tecknade bilder....som handlade om lilla flickan Katinka och hennes nallebjörn, som var hennes fantasikompis. Eftersom jag tillbringade min tid i sängen på sjukhus, började jag läsa.... lite knackigt till en början....efter ett tag flöt jag in i handlingen och blev ett med det skrivna. Jag hade hamnat i fantasins värld. Och denna upplevelse lever kvar så starkt i mig - för det var något alldeles nytt som jag aldrig tidigare varit med om. När jag var på benen igen tog jag mig till skolans bibliotek och skaffade lånekort så i princip varje lördag var jag där för att låna eller lämna igen böcker. Jag var uppslukad i böckernas värld. Sen dess har jag alltid läst, alltid haft en eller två böcker på gång.


Jag tror inte att den tryckta boken någonsin kommer att bli ersatt av det tekniska verktyget, det är ett jättebra komplement säkert men behovet av att bläddra och hålla i en bok är nog större. Människan har läst böcker sen urminnes tider, världens äldsta bok är av guld och från år 600 f.Kr De illustrerade guldsidorna sitter ihop med guldringar. Boken tillverkades av de norditalienska etruskerna, som besegrades av Rom omkring år 100 f.Kr Deras språk har förfallit i glömska och i dag kan ingen läsa boken.


Att läsa för sina små barn ger också så otroligt mycket, både för barnen och för en själv. Forskning visar att barnen får både bättre språk, fantasi och dessutom ger det den lugn och ro effekt som barn behöver. Det ger också en ingång i att barn själva börjar läsa egna böcker och det är viktigt, vilket idag lätt kan glömmas bort då datorerna har ersatt det mesta. "Jag Zlatan" är en bok som gjort att många barn som aldrig har läst en bok tidigare har börjat läsa, vilket är fantastiskt. Den finns också i en mer lättläst variant för att den ska passa alla - ett jättebra initativ.


Idag startade jag min morgon med en ny bok till frukosten. Då har jag en kvällsbok på nattduksbordet och en annan på frukostbordet. Känns som en bra start på dagen. Jag har lånat boken av min vän Angelica, det är några år sen den kom ut i handeln och jag skänkte en tanke till hur jag kom i kontakt med den för första gången - men aldrig själv läst den....bara tänkt göra det. För tre år sen precis vid den här tiden hittade jag boken i bokhandeln....jag var där för att köpa tio pocketböcker, en till varje anställd på kontoret. Eftersom jag var "mellanchef" hade jag kommit på denna idé...att köpa en bok, skriva en sommarhälsning på ett vykort och slå in i fina små paket i samband med en gemensam sommarlunch. Det tog en stund att välja böcker eftersom jag ville att varje bok skulle stämma överens med personen som fick den....boken jag nu läser "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" tyckte jag absolut skulle stämma in på Pia. Och hennes reaktion när hon fick den var så underbar då hon spontant utbrast:...."Men, vaaaa...hur kan du veta att jag har tänkt köpa och läsa den här boken under semestern???" Ja, hur kunde jag veta det? Jag visste det..tydligen...


Idag tre år senare sitter jag vid mitt frukostbord, läser samma bok, skänker tillfälligheten en tanke innan jag flyter bort i min egen fantasi. Att jag precis tre år senare, i samma vecka....midsommarveckan, har lånat boken av en nyfunnen vän...vi som hittat varandra genom våra hundar, startat blogg och pratar om livet - med det gemensamma att vi båda har hamnat i arbetslöshet. Och mina gamla kollegor som jag köpte böcker i fina paket till - har också hamnat i en ny tillvaro - då vi alla som var med på lunchen tråkigt nog blev uppsagda. Pia som blev så glad och överraskad är som jag en arbetslös kvinna mitt i livet....och jag måste absolut ringa henne idag och önska henne trevlig midsommar......


//Lena



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards