Alla inlägg den 27 juni 2013

Av LeAn - 27 juni 2013 10:19

 

Finns det några ord mellan ebb och flod, för ögonblicket när allt är stilla...

I naturen finns balans mellan rörelse och stillhet, för människan är den balansen så svår att hitta och svår att hålla fast vid. Våra tankar är alltid någon annanstans än där vi själva just nu är vilket ofta skapar en frustration i oss. Jag har försökt hitta en antonym för frustration men är inte nöjd med ordet förnöjsamhet. I engelskan finns ordet contentment som jag tycker ger en bättre beskrivning av det jag vill ha sagt. Jag vill känna contentment inte frustration, ändå fastnar jag ofta i just frustration. En frustration som uppstår av att jag har svårt att bara vara precis där jag är i tanke, ord och handling. Jag vill veta hur livet ser ut där framme, vill veta att allt har fallit på plats och blivit som jag tänkt. Trots att jag vet att livet aldrig blir exakt som jag tänkt, vilket inte behöver betyda att det blev sämre än jag hoppats, bara annorlunda. Men ovissheten skapar ändå frustration för jag vill ha kontroll, hela tiden. Jag har så svårt att stanna upp och lita på att livet tar mig dit jag ska. Just nu känns det som jag bytt tåg med en ögonbindel för ögonen. Det förra tåget jag satt på var välbekant och jag visste precis åt vilket håll det åkte. Nu sitter jag i ett annat tåg som jag inte riktigt vet vart det är på väg. Jag är osäker på riktningen, vet inte vilka stationer som finns på vägen, vet inte på vilken station det är meningen att jag ska kliva av. Konstigt nog känner jag mig samtidigt som lokföraren, det är jag som kör och jag som väljer om tåget ska rulla eller stå still. Jag frågade en klok väninna varför jag trots detta är så frustrerad och fick till svar att jag behöver lita mer på livet. Släppa kontrollen och lita på att livet tar mig dit jag ska. Lita på att mitt val är rätt och att vägen är ljus. Lita på att allt kommer att ordna sig. Slappna av. Jag önskar bara att jag kunde få ett litet bevis för att det faktiskt blir så som jag vill, få en ögonblicksbild från framtiden. Vilket tydliggör mitt kontrollbehov. Vanor är svåra att bryta och det gäller även tankemönster. 

Harriet Marnell skriver i sin bok, Bemästra dig själv - 12 steg för balans i livet: "Din förmåga till balans i livet är beroende av alla dina dimensioner - den fysiska, den emotionella, den mentala, den andliga och den sociala. Tillsammans är de mer än summan av delarna, eftersom delarna befruktar varandra". "Din mentala hälsa bygger på att du har mål och mening med ditt liv. Även en tro på att du har resurser att ta dig dit du vill. Du känner dig tillräcklig, har en hög självkänsla och ett bra självförtroende. Pessimistiska och destruktiva tankar blockerar. Det pågår en ständig dialog i din hjärna - kanske till och med ett tjatter, som inte leder någonstans. Men tänk på att det är du själv som bestämmer vad du tänker på - varje minut - även hur du tolkar tillvaron och det du upplever. Fokusera på det du är nöjd med, möjligheter och vad du vill uppnå. Ta upp kampen mot din " inre kritiker" (om kritiken är obefogad) och säg nej! Då får du ett mentalt energiöverflöd.

 

Jag ska öva mig på att bryta mitt kontrollbehov och mitt tankemönster. Stanna upp mellan ebb och flod. Lita på livet. Jaga bort alla frustrerande, negativa tankar och istället fokusera på att uppnå balans och contentment. För jag vill inte känna frustrationen som suger musten ur mig, jag vill ha ett mentalt energiöverflöd i mitt liv.


//Angelica



 

Ovido - Quiz & Flashcards