Direktlänk till inlägg 18 juni 2013

Det finns hopp

Av LeAn - 18 juni 2013 21:02

  Ikväll är en fantastisk kväll, alldeles vindstilla, solen värmer och jag och hunden Leo känner oss lagom trötta efter kvällspromenaden. Midsommartid med allt vad det innebär - när Sverige är som vackrast.


Och det finns hopp, ett lugn sprider sig i mitt inre - oron jag känt efter att ha skickat in diverse blanketter och intyg till A-kassan har lagt sig. A-kassan har tagit ett beslut - jag får fortsatt ersättning och får inga reprisalier efter min korta behovsanställning. De godkände anledningen till att jag avbröt anställningen - och jag känner hopp och tilltro. För annars hade det varit fel på a-kassereglerna.


Samtidigt som jag kände att det måste vara så att de skulle ge sitt godkännande, var jag tveksam, då jag har hört talas om diverse tveksamma beslut från deras sida. Men, jag har inte råkat illa ut under min ersättningsperiod - tack och lov. Och nu är det endast ett femtiotal dagar kvar av mina trehundra. Sen börjar nästa episod av mitt liv - vad det nu är....praktik, utbildning eller starta eget. Något av detta måste jag förbinda mig att ägna mig åt för att få fortsatt ekonomiskt stöd. Från Försäkringskassan denna gång. Ja, det blir säkert spännande. 


Men, först ska det firas midsommar - äta och dricka gott. Försöka vara ledig i tanken - försöka stänga av och lägga ner alla funderingar som har snurrat i över ett år. Och kanske det är det som behöver göras för att komma vidare - för det är lätt att fastna i samma, samma - man kommer inte vidare. Dagarna går och ibland undrar jag till vad.......klockan har tickat på och ännu en dag har försvunnit. Jag måste medge att det är ett konstigt tillstånd att befinna sig i, detta att vara arbetslös. Det är precis allt det som människor beskriver, plus lite till - och jag kan endast beskriva det med ett ord - vakum. Man fastnar, stelnar, stannar av och man får ingenting gjort. Det gäller att hålla sig uppe och igång - så att inte den totala likgiltigheten tar över. För den är inte sund, den är mördande, den förintar säkert allt.


Men, idag finns det hopp - och snart är det midsommar, många börjar sina semestrar - och som sagt, jag ska också försöka ta ledigt från allt som snurrar i mitt huvud. Stänga av, stänga ner, logga ut och unna mig lite avkoppling från den jobbiga vardagen som innebär att vara arbetslös.


//Lena

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards