Direktlänk till inlägg 11 juni 2013

Ute blåser sommarvind.......

Av LeAn - 11 juni 2013 17:46

 

....och inombords måste jag hålla mitt lugn. All kontakt med myndigheter kräver sin kvinna. Byråkrati och regelverk är till för att följas - men det kan kännas lite krävande att fylla i och skicka in de blanketter som efterfrågas.


Jag tillbringar eftermiddagen med att utforma en så detaljerad beskrivning som möjligt till varför jag har avslutat en egentligen aldrig påbörjad behovsbaserad timanställning. Men, iallafall - rätt ska vara rätt och regler ska följas. Det krävs att jag skickar in ett antal blanketter till a-kassan för utredning om jag får fortsatt ersättning eller inte. Jag känner ett visst obehag och stresspåslag - men det gäller att behålla sitt inre lugn och inte tänka negativa tankar. Anledningen jag har angett måste bara godkännas - annars måste det vara något fel på a-kassereglerna, resonerar jag.


Ute blåser sommarvind.........och inombords måste jag hålla mitt lugn. Jag har arbetat med administration under hela mitt yrkesliv och har genom åren haft många kontakter med anställda som begärt intyg från arbetsgivare för att visa upp för diverse myndigheter. Jag har skrivit hundratals intyg. De som har begärt intygen har ofta varit stressade över situationen. Idag har jag själv fått ringa en arbetsgivare och begärt ett intyg, bett att det skickas till mig snabbast möjligt....och låtit lite stressad på rösten. Kvinnan i andra änden har svarat med sin lugna stämma precis som jag har svarat så många gånger - "jag fixar det direkt idag, så har du det imorgon".


All erfarenhet är nyttig försöker jag tänka - nu får jag känna på hur det är att vara i motsatt position. Det här kan jag kanske få nytta av senare i mitt liv. För även fast jag har haft en viss förståelse för det stresspåslag det varit för människor som blivit utsatta för byråkratin, så är det något helt annat att befinna sig i situationen. Man känner sig liten - man är i händerna på något man inte direkt kan påverka. Regler är regler och dessa måste följas.


Blanketter är ifyllda, blanketter postas - sen är det bara att vänta. Vänta på att någon ska göra sin bedömning. Jag kan bara hoppas på ett positivt svar. För bakom alla blanketter, bakom alla bedömningar, bakom alla utredningar måste det finnas mänsklig värme. Och alla regler som måste följas är ju också gjorda av människor - för människor. Så jag behåller mitt inre lugn och har tillit till att allt kommer att gå bra. 


//Lena



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards