Direktlänk till inlägg 20 juni 2013

Midsommartid - ledig tid

Av LeAn - 20 juni 2013 21:37

Midsommar - så många aftnar jag har firat...på många olika platser, med många olika människor och alla de slag av väder. Midsommrarna från den tidiga barndomen tillbringades alltid i en småstugekoloni där det dansades runt stången och hoppades grodor för fullt. Tonårstiden tillbringades på betryggande håll från föräldrahemmet i tält på campingplats i Roslagen - ett år i följeslag av min äldre syster och sambo, för tillsyn. Några har firats på stökiga danslogar i Norduppland - inte att rekommendera - och en har till och med firats i Andalusien i Spanien, med medtagen sill och nubbe.


De senaste femton åren har firats lugnt och stilla vid vårt torpställe. Kl 18 har vi varit på plats vid herrgården på bruket för att se resningen av midsommarstången, när spelmän tågar in och stången vevas på plats. Sen börjar naturligtvis den traditionella dansen runt stången, jag brukar varken dansa eller hoppa grodor längre. Däremot brukar jag köpa lotter, ganska många - men det brukar vara dåligt med vinst för min del. En väninna till mig vann ett år en otroligt vacker trasmatta som en kvinna i hembygdsföreningen hade vävt - då blev jag väldigt avundsjuk, för den skulle ha passat så bra i torpet.


Det är en speciell känsla med midsommar, det luktar lite speciellt och det ligger både förhoppning och vemod i luften. Jag har oftast haft min semester i anslutning till midsommar vilket innebär att jag har haft en lång ledighet framför mig, det är den ljusaste tiden på året och därefter vänder det snabbt. Dagarna blir kortare och kortare så endast några veckor senare märker man skillnaden, att det mörknar tidigare och det är en vemodig känsla. En sommar är kort och den går så fort.


Midsommartid - sommartid, då vi har så stora förhoppningar, vi ska hinna med så mycket på den korta tid vi är lediga. Vissa planerar nog i minsta detalj alla sina dagar, medan vissa tar det mer som det kommer. Jag hör till den senare kategorin - alldeles för mycket kanske. För jag är väldigt bra på att vara ledig, att göra ingenting. Som jag skrivit tidigare är det nytt läge i år, då jag inte har arbetat under året och inte har något att vara ledig från. För det är inte lätt att vara ledig när man inte har något att vara ledig ifrån. Därför är min plan att jag ska simulera att jag är ledig, att jag har semester som vanligt från mitt arbete och göra såna saker som man brukar passa på att göra under sommarsemestern. Och en sån sak är att städa förrådet, rensa, slänga, köra saker till återvinningen....riktigt jobbigt. Jag har haft hur mycket tid som helst på mig att göra det under ett års tid - men jag har absolut inte fått till det. Det har inte blivit gjort helt enkelt.


Varför? Vad är det som gör att man inte får såna saker gjorda när man ändå är hemma mesta tiden om dagarna? En av mina fd kollegor som också blev uppsagd samtidigt med mig hade tänkt måla sina trädgårdsmöbler under sin arbetslöshet....det gick inte....de blev målade i förra månden. Nu när hon är i arbete igen, hon gjorde det under en av hennes lediga dagar under veckan.


Så min plan att simulera ledighet tror jag på - att lura min hjärna - så att mina projekt blir gjorda. För om fyra veckor är jag åter i "jobb" som arbetslös igen och då blir det inte så värst mycket gjort. Förutom att grubbla hur min framtid kommer att se ut och söka jobb, förstås.


//Lena







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards