Direktlänk till inlägg 9 december 2013

Tänd ett ljus

Av LeAn - 9 december 2013 21:15

 

Foto; L. Melin  

 

Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna,

det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.

Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på.

Tänd ett ljus för jordens barn.


Jag tänder mitt ljus för mig, mina söner, mina vänner, nära och kära och

sist men inte minst för jordens barn. Det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.

Hoppet....nej det låter vi aldrig försvinna om att jorden ska bli en bättre plats att leva på.

För alla jordens barn, oavsett var på vår planet de finns.


Världens främste fredsapostel, Nelson Mandela somnade in under förra veckan. En man som det strålade kärlek från - oavsett. En man som såg och tog sig tid till varje enskild människa, liten som stor. En man som bestämde sig för att inte bli bitter och hatisk efter tjugosju års isolering. En man som bestämde sig för att arbeta för fred och lägga ner vapnen. Som var så klok och visste att för att apartheid skulle övervinnas måste han tala till alla människor - svart som vit. En man som visste att alla människor har samma värde. Så klok att han visste att han måste samarbeta med sina bödlar för att målet om fred skulle uppnås. Han valde att göra allt detta och han fick folkets kärlek - hela världens folk. Efter att ha levt ett sånt liv....måste man somna nöjd med sin livsgärning. Tänk att man kan genomleva, genomföra och åstadkomma så mycket under ett liv. Ett människoliv. Helt fantastiskt. Nu i juletid strålar ännu en stjärna starkt på himlen....


Tanken som jag tänker är....tänk om alla människor vore som Nelson Mandela....hur skulle världen då se ut? Tanken som slår mig är....tänk om alla människor som befinner sig i maktens korridorer vore som Nelson Mandela. Och tänk om alla som sitter i ledande positioner i alla länder skulle tänka och göra som Nelson Mandela....då är jag övertygad om att jorden skulle vara ett paradis....för alla jordens barn.


Alla människor har ett val....vi kan börja med något så enkelt som att behandla andra som vi själva vill bli behandlade. Den regeln är enkel....att hejda sig mitt i när vi kommer på...att just ja...så skulle jag nog inte vilja att någon sa eller gjorde mot mig.


Så här i juletid....tänder vi våra ljus och väntar in dagen med stort D. Dagen då vi alla ska vara snälla....och speciellt barnen...som tomten säger. Då vi ska ge varandra gåvor av kärleks lust. Men vi borde tänka på alla andra dagar...att börja ge varandra då också....det som Nelson Mandela var så bra på och som inte kostar något alls.....tid och kärlek.


Jag tänder mitt ljus för jordens barn....för de som inte vet om att det analkas en jul. De som föds till en tillvaro där de får kämpa från första stund.....de som råkar vara födda på fel plats på vår jord....där de vuxna som regerar inte har förstått......för dem tänder jag mitt ljus.

 

/Lena

 

 

 
 
Anna Lussmann

Anna Lussmann

12 december 2013 16:25

Åhhh vad fint skrivet Lena! Och om din vän koltrasten. Kram/Anna

http://virranna.bloggplatsen.se

LeAn

16 december 2013 18:58

Tack Anna....för ditt beröm! Det värmer i detta mörker....men vi går mot ljusare tider. Och hoppet det tappar vi aldrig! Kram Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards