Alla inlägg den 18 december 2013

Av LeAn - 18 december 2013 17:28

 

Foto; L.Melin

 

Vissa ägodelar betyder så mycket att om de skulle förfaras skulle hela ens värld gå sönder. Min julängel är en sån ägodel, som betyder så mycket för mig. I alla fall så här i jultider, för andra tider på året tänker jag inte så där jättemycket på henne.


Men, vid juletid då är hon ett måste och jag skulle fälla många tårar om det skulle hända henne något. Hon måste bara stå på sin givna plats och lysa med sin uppenbarelse....jag vågar inte tända hennes ljus - för mig lyser hon ändå.


Hon har alltid funnits i mitt barndomshem, så jag kan minnas henne sen all tid...och hon fick stå inne i mitt rum. Och hon var det vackraste julpyntet av dem alla, tyckte jag. Jag vet inte hennes ursprung, hur hon kom till vårt hem - tråkigt nog - och jag vet inte heller hennes ålder. Men, jag vet att hon är ganska gammal vid det här laget, eftersom jag själv börjar bli till åren.


Under några år fanns hon inte hos mig....då låg hon i mina föräldrars julpyntskartong och vilade....men efter att jag själv hade fått barn tyckte min mamma att jag skulle få lite julpynt av henne och bland alla tomtar jag fick, fick jag också julängeln. Så sen tjugofem år tillbaks finns hon i mitt hem och jag blir lika glad varje år jag får ställa fram henne. För hon är mig så kär.


Ja, vissa ägodelar betyder så mycket - som min ängel i sin gulnade klänning, tyget är så skört och har på vissa ställen trådats upp....och jag vågar för allt i världen inte tvätta den. Det hör liksom till att den är lite gulnad och trasig...det gör den bara mer charmig - för mig. Det behöver inte vara de dyraste ägodelarna som vi hyser mest kärlek till, utan det är nog de som vi kan förknippa våra minnen till. Det främsta minnet jag förknippar min ängel med är att jag som barn ligger i min säng och tittar på henne i mörkret....det enda ljus som lyser upp är från julstjärnan i fönstret. Även fast det gått så lång tid kan jag helt gå tillbaks till samma känsla som då....till förväntningen, till dofterna, till ljuden och framförallt till den trygghet som omgav mig.


Och det ger hon mig än idag....som en skyddsängel ger hon mig all den trygghet jag behöver under den jul jag nu kommer att fira tillsammans med mina barn....som kommer att vara så annorlunda än alla andra jular vi har firat. Förutom att min julängel står på sin plats. 

 

/Lena

 


 

Ovido - Quiz & Flashcards