Direktlänk till inlägg 11 juli 2013

Hunden är människans bästa vän

Av LeAn - 11 juli 2013 10:11

Så sant som det är sagt, hunden är människans bästa vän. Och jag har nu fått vetenskapliga belägg för att Leo har varit min hälsa under det gågna året.

 

Organisationen American heart association hävdar att djur i allmänhet – och hundar i synnerhet – kan sänka risken att drabbas av hjärtsjukdom. Exempelvis pekar man på att hundägare får 54 procent mer motion än andra. Dessutom påverkas även blodtrycket och stressnivåerna positivt. 

Att motion är viktigt vet vi alla och det viktigaste är att vi rör på oss i vår vardag. Så hund är en fantastisk tillgång, för den måste vi gå ut med flera gånger om dagen. Jag har alltid velat ha hund men aldrig riktigt fått plats med det i mitt liv, ända tills jag en dag för fyra år sen bestämde mig för att det måste få plats - så många andra äger ju hund....så varför inte jag? När det kommer till livsstilsförändring gäller det att bestämma sig, ha en plan och sen utföra. För att skaffa hund är en livsstilsförändring med stort ansvar, främst för hunden. Den måste må bra. 


Beslutet att skaffa hund var helt och hållet mitt eget, fastän jag lever i en familj. Min familj är inte lika intresserade av djur som jag, men naturligtvis ville de inte helt sätta sig på motvärn. Att skaffa valp är ett stort ansvar och innebär mycket arbete. Jag tillbringade hela sommaren hemma med Leo, åtta veckors semester. Därefter började han på hunddagis endast fem månader gammal, som tur var med två andra valpar som var lika gamla. De hade jätteroligt och blev alla vuxna hundars kelgrisar. 


Idag när jag ser i backspegeln inser jag vilken tur det var att jag skaffade Leo i den tid jag gjorde. Fast jag tror inte att det är "tur" egentligen, jag tror på något annat. Inte slump heller, för slumpen är ingen tillfällighet. Utan att det var menat så. Tanken att jag ska skaffa en egen hund har funnits hos mig ända sen 1984 då min tidigare hund Fly, en svart Labrador Retriver, blev akut sjuk och vi blev tvungna att ta bort honom. Det tog alltså 25 år från tanke till handling. 


Leo har varit min hälsa under hela denna tid som jag varit arbetslös. Han har gett mig tröst - de dagar då jag varit ledsen, han har gett mig motion - alla dagar i ur och skur, han har gett mig mental styrka - de dagar jag känt mig värdelös och han har vaktat mig genom att sitta nära - när jag inte riktigt har orkat.  

 

Att hund och människa sökt sig till varandra startade för mer än 100 000 år sedan och  förklaringen till varför vi har utvecklat denna intima relation finns i våra biologiska förutsättningar som sociala varelser. När vi som människor under vår vandring från Östafrika kom till områden där vargar levde är det tänkbart att en snabb form av symbios uppstod mellan de bägge arterna. Vi levde i nära anslutning till varandra, jagade likartade byten, utnyttjade och stal sannolikt varandras bytesrester.

 

Novisen, inget ont som inte har något gott med sig - stämmer för mig. Och det goda under mitt år som arbetslös är att jag har fått en mycket bättre hälsa. På det stora hela mår jag mycket bättre än vad jag gjort på många år, jag har kunnat använda det gågna året till att stärka min mentala styrka, vara i rörelse och äta sunt. Och den inre hälsan speglar den yttre - för när jag träffar människor som jag inte sett på över ett år brukar de ge mig komplimanger - det stärker. 

 

Så mitt råd till en bättre hälsa är kort och gott - skaffa hund och arbeta mindre.

 

/Lena 

 

 

 

 
 
Min Zippe Katt

Min Zippe Katt

11 juli 2013 14:45

Människan har två bästa vänner: Katten och hunden : P
Min katt är min bästa vän (=
jag har nog 2 hundar med, och dom är också mina kompisar :)
(Zippe = Min katt <3 )

// Emelie

http://zippe.bloggplatsen.se

LeAn

11 juli 2013 18:13

Ja så är det - jag vet. Har själv haft katt flera gånger i mitt liv. Findus som dog för drygt ett år sen var en helt fantastisk katt, en halvnorsk skogskatt som var otroligt social och pratade i massor. Leo, min hund älskade honom och letade efter honom lång tid efter att han dog. /Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards