Alla inlägg den 8 juli 2013

Av LeAn - 8 juli 2013 18:02

 

Det är en konst att vara ledig och det bästa sättet är nog att byta miljö, att åka hemifrån. Själv lämnade jag hemmet för att tillbringa helgen hos en vän i Polkagrislandet - Gränna. Den lilla vackra trästaden vid Vätterns strand. Ofta när jag besöker vackra platser slås jag av tanken om  människorna som bor där går runt och tänker på vilken fantastisk plats de bor på. Det måste vara så att miljön där vi tillbringar våra dagar påverkar oss och att få tillbringa dem i en vacker miljö måste vara en lisa för själen. Förra sommaren besökte jag en fantastiskt vacker plats, Mölle i Skåne. Kullabygden där den berömda serien Kullamannen spelades in 1967....den som jag som barn satt och tittade på, bitvis med en kudde framför ansiktet - för att den var så läskig. Mölle med sin vita bebyggelse, den smala slingrande vägen uppför berget och den gamla fiskehamnen var precis som att komma till en liten by i sydeuropa.


Att ha vänner som öppnar upp sitt hem under en helg, som bjuder på goda måltider och ställer iordning sin bäddsoffa är också en lisa för själen. Att få dricka sitt morgonkaffe på en balkong med underbar utsikt och dricka ett gott vin på densamma, medan solen går ner i Vätterns mörka vatten är fantastiskt. Att tillbringa en helg tillsammans med vänner som man en gång i tiden arbetat tillsammans med och som man efter alla år fortfarande har kontakt med är så givande.  Att få sitta en hel kväll och prata gamla minnen - då är det lätt att känna sig avkopplad.

 

När jag kommer hem går jag till mitt växthus och kollar så att inte fikonfrukterna och squaschblommorna har fallit av under helgen. Vinrankan växer så det knakar och tyngs ner av alla druvor som snart är färdiga att äta, blåa till färgen och söta till smaken. Jag blickar ut över horisonten, den utsikt som jag ser varje dag och tänker att den är nog inte så tokig den heller - bara helt annorlunda. Ängen står i full blom, fjärilarna fladdrar i solen de har fullt upp med att hinna suga nektar ur varje blomma, katten vilar på en sten i solen efter att ha tillbringat hela dagen med att leta sork och gråsparven har bråttom med att hämta mat till de små i holken. Snart är de flygfärdiga och då är det dags för nästa kull. 

 

Det känns skönt att ha fått byta miljö, fått nya intryck och göra nya bekantskaper under en helg - varit fri och ledig från alla tankar. Borta bra - men hemma bäst, som man brukar säga, att få krypa ner i sin egna säng är ändå alldeles, alldeles underbart!

 


/Lena

 


Ovido - Quiz & Flashcards