Direktlänk till inlägg 1 januari 2015

Stå ut och stanna kvar

Av LeAn - 1 januari 2015 17:26

 

Vad är skillnaden mellan att stå ut och stanna kvar? Hör dessa båda begrepp ihop...hänger de i varandra....för att stå ut måste jag stanna kvar.... och vise versa?


Eller handlar det oavkortat om våra val? Jo, till viss del gör det nog det...men inför våra svåraste val i livet kanske vi inte har några val....då gäller det bara att stå ut, tiden stannar och vi kan endast stanna kvar.


Några gånger i livet har jag ställts inför så svåra val en människa har att göra....och det svåraste val jag någonsin gjort är att avsluta ett liv som växte i mig. När jag fick det hemska beskedet att barnet jag väntade hade små chanser att överleva slogs min tillvaro i spillror. Tiden stannade, jag stannade och en tillvaro av att stå ut greppade tag om mig. Dagarna som jag existerade, inte levde, fram till det satta datum då barnet inom mig skulle födas fram var endast ett tillstånd av att stå ut. Jag levde endast i och för mina andetag....jag hade ingenting annat att hålla fast i.


Naturligtvis har detta satt sina spår i mig och naturligtvis kunde jag inte hantera och ta omhand det på ett bra sätt. Jag blev sjuk, jag fick men och handikapp som jag levde med under en del år.


Och idag, över trettio år senare lever känslan fortfarande kvar i mitt inre. Jag kan när som helst plocka fram den, den har satt sin prägel och gjort mig till den jag är....på både gott och ont. Det har gjort att jag har en förståelse för de människor som väljer att stå ut och stannar kvar....i vad det än må handla om. För de som har ett val och ändå väljer att stanna kvar, mitt i - de är de modigaste, för mig.



/Lena

 
 
Anna

Anna

4 januari 2015 21:31

Där det blir ett val, där vi måste välja - måste vara det svåraste vi utsätts för. För att vi därigenom även måste välja bort - det, vi inte väljer. Och - leva med det. Det går inte bara att helt enkelt förhålla sig till omständigheterna - vi måste välja. Och - välja bort. Och - leva med våra val. . . En - som blev en liten ängel. . .
All lycka till Dig Lena. Ett världens bästa år önskar jag Dig! Kram/Anna

http://kanintevaratyst.bloggo.nu

LeAn

5 januari 2015 20:44

Ja, våra val följer oss som skuggor i livet....och vad vore vi utan dem och vad blev vi på grund av dem. En frågeställning som vi kanske aldrig får svar på. Tack Anna, ja så är det bestämt....detta blir vårt bästa år! Kram Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards