Alla inlägg den 20 januari 2015

Av LeAn - 20 januari 2015 18:17

 


Igår satt jag och slötittade på Idrottsgalan, slog på tv:n i halvtid så jag hade missat halva programmet. En gala som alla andra galor så det gjorde inget att jag missat en hel timme insåg jag.


Men, plötsligt händer det....som man säger i reklamen....något spännande och kontroversiellt. Sportspegelns årliga pris ska delas ut och det går i år till Kiruna IF Ishockey,

det lät inte så jättespännande vid själva presentationen men när jag fick höra juryns motivering blev jag glad! Kiruna IF spelar numer i regnbågsfärgade tröjor och deras policy är att idrott ska få utövas av alla människor oavsett! Klubben är den första i Sverige som har HBTQ-certifierat sig.


För sitt mod att våga förändra och utmana traditionella värderingar inom sin idrott. Och i och med det skapa en miljö runt sin förening som präglas av öppenhet och allas lika rätt att idrotta.”

 

När jag sen fick höra ordförande Johan Köhlers skarpa tal blev jag ännu gladare. Det krävs mod för att göra en sådan markering mitt i direktsändning i Idrotts-Sverige. När jag går in och läser på om denna klubb blir jag däremot ledsen. De har tappat både sponsorer och supportrar efter sin medvetna satsning vilket gör att kubben kämpar febrilt med sin ekonomi. Mycket trist läsning!


En ishockeyklubb väljer fokus människa istället för fokus ekonomi - vilken vacker tanke...........det kunde ha stannat där, för det finns många människor som tänker vackra tankar. Men, det mest fantastiska i denna historia är att det inte endast stannade vid en tanke - utan går till ett genomförande! Och när klubben tappar sponsorer står den ändå fast vid sitt val - vägrar ge vika.


Min hjärna tänker vidare.....tänk om....tänk om....om vi människor på jorden skulle ändra fokus från ekonomi till människa...vad skulle hända då? Om ekonomin skulle vara underordnad människan och inte tvärtom, för idag är ju faktiskt människan underordnad ekonomin...eller? Vi styrs av pengar....allt är beroende av ekonomi, eller?


Vilken vacker tanke....om vi skulle sätta människan högst upp....och pengar endast som det verktyg som det egentligen är...som alla andra verktyg vi använder. Vad skulle hända med en sådan helomvändning....skulle vi få fred på jord? skulle miljö- och klimatfrågan bli löst? skulle vi få mer tid? skulle vi uppleva mer kärlek? skulle alla få äta sig mätta? skulle alla barn få känna sig trygga? skulle hela jordens befolkning vara lycklig?


Tänk om.....

 

Och tänk....vad en stund framför tv:n kan starta igång hjärnan....


/Lena

Ovido - Quiz & Flashcards