Direktlänk till inlägg 28 november 2013

Kroppen och Knoppen

Av LeAn - 28 november 2013 17:07

 

Foto; L. Melin


Kroppar - alla olika - ingen den andra lik. Vi är födda i vår egen kropp, som det bara finns en av och som inte ser ut som någon annans. Många av oss kämpar för att  leva upp till idealet som innefattar en "vacker" kropp. Vi kämpar för att nå de strömlinjeformade ideal som är normen av en "vacker" kropp. Komplexen för våra kroppar och utseende är många och vår fixering har blivit en miljardindustri, som många tjänar stora pengar på. Idag kan det mesta fixas och vi låter oss modelleras om på de mest makabra vis. Vissa har helt tappat sitt omdöme och gör om sitt egna personliga för att passa in i den likformiga normen. 


I veckan var jag på min sista lektion på den Livsstilsskola som jag har gått på under ett års tid. Jag gick ut med ett bra resultat, 13 kg lättare och 20 cm smalare midja. Förra hösten hörde jag talas om denna kurs och tänkte att det här konceptet är värt att prova. Jag har använt tiden som arbetslös till att samtidigt göra något för egen del....när jag ändå har möjlighet och tid.


Jag har under hela livet brottats med min kropp....alltså de överkilo som jag tycker att jag alltid har haft, förutom i korta perioder då jag har "lyckats" med någon bantningskur. Jag har dels provat på en hel del bantningskurer på egen hand genom åren. Och jag har också varit i händerna på kommersiella aktörer på marknaden, som jag har betalt många kronor till. Och resultatet har alltid varit detsamma - kilona har efter en tid återvänt till mig. Jag har egentligen inte lärt mig någonting - bara spätt på känslan av att jag är misslyckad.


Den kurs som jag nu har gått har haft fokus på något helt annat - min medvetenhet. Istället för att leva på en svältkost, köpa dyra receptböcker och tillaga vissa recept, dricka någon soppa eller allt som nu finns att göra - har jag istället fått lära mig - att äta på ett sunt sätt, vikten av att röra på mig och framför allt bli medveten om mitt egna beteende. Kursen är KBT-inriktad och basen har varit en kursbok som heter OBESITAS skriven av Ingela Melin med hemuppgifter som ska utföras och redovisas till nästa lektion. Ansvarig för kursen har en dietist varit, men även läkare, sjukgymnast och psykoterapeut har medverkat under vissa lektioner.


Detta är det bästa jag någonsin har gjort och kan varmt rekommenderas. Jag har fått göra en djupdykning i mig själv, jag har kunnat iaktta mig själv när jag suttit vid dukat bord och fått många aha-upplevelser. Jag har kunnat se när, var och hur jag äter - i vilka situationer som jag är som mest sårbar och har haft svårt att stå emot. Och det jag har upptäckt är att omfånget av min kropp främst har suttit i min knopp. Och genom att ge mig själv tid har jag kunnat hitta koden till förändring - till mitt ätande och icke ätande - som då resulterat i en bestående viktnedgång. Det viktiga har också varit att vara ärlig mot mig själv, det är ju ingen idé att försöka hitta på några ursäkter eller lögner - eftersom det enbart drabbar mig själv - och absolut ingen annan.


Och detta handlar främst om vår egen hälsa, om vår egen trivsel med oss själva och att vi ska må bra. Inte att vi ska leva upp till något ideal, eller någon norm som andra skapat åt oss. Och vi ska absolut inte behöva betala dyra pengar till en industri som skapats runt vår hälsa. Kära Ni, det finns kunskap att inhämta och jag är så stolt över att jag har fått den till mig och över det jag åstadkommit under detta år.


Så nu säger jag nej till både HOLD IN och PUSH UP - och utbrister FUCK OFF till de som försöker snärja mig. 

 

/Lena

 





 
 
Annie

Annie

28 november 2013 19:49

Vilket bra inlägg, låter sunt! ;-) Man kan komma långt med att äta sunt och motinera i någon form :-)

Kram A/

http://cupcakes-ochannat.bloggplatsen.se

LeAn

28 november 2013 22:46

Tack - ja sunda matvanor samt hitta sin egen form av fysisk aktivitet är nyckeln till en god hälsa. Och att trivas med det man gör. Inga krav utifrån något som är dömt att misslyckas, för då ger vi lätt upp. Kram

 
http://mittordminkropp.bloggplatsen.se

http://mittordminkropp.bloggplatsen.se

30 november 2013 01:45

Åh, vad bra skrivet!

Det här har jag tänkt så mycket på, men då jag själv aldrig ansett att jag har behövt banta eller gå ned i vikt så har jag heller inte vågat uttala mig i frågan, då det verkar vara en känslig sak, det här med viktnedgång. Jag är glad om de kommersiella metoderna fungerar för någon över huvudtaget, men jag tror att den enda sunda metoden för att gå ned i vikt är att ändra sin attityd till den egna kroppen och det egna livet i helhet. Jag tror inte att viktnedgång är något som ska gå fort eller fuskas fram, utan man borde låta kroppen ta sin tid och förändras i takt med att "knoppen" ändras.

Jag rensade mina föräldrars bokhylla för ett tag sedan och hittade inte mindre än femton böcker med olika bantningsmetoder och dieter men ingen av dem har blivit ett kilo lättare så länge jag har känt dem.

Jag tycker du belyser det viktiga med viktnedgång. Hälsan är viktigare än centimeter och siffror på vågen.

Ha det fint!

http://mittordminkropp.bloggplatsen.se

LeAn

2 december 2013 13:55

Ja, vår hälsa och trivseln med oss själva är det viktigaste av allt. Vi äter ofta med känslor....så istället för att göra quickfix borde vi ta oss tid att förstå varför jag gör som jag gör...och bli medveten om mitt egna beteende. Då får vi ett varaktigt resultat. De flesta övriga metoder är kopplade till att någon tjänar pengar på oss. Kram

 
luvcatz

luvcatz

1 december 2013 21:01

Skönt att du hittat din väg till trivsel i din kropp. Helt riktigt, det är bara du som vet hur du vill ha det. Hoppas fler kan inse det i dagens anorektiska samhälle ;)

http://luvcatz.bloggplatsen.se

LeAn

2 december 2013 13:41

Tack..det handlar först och främst om vår hälsa. Och därtill kommer naturligtvis att vi ska trivas med och i vår kropp. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards