Direktlänk till inlägg 9 maj 2015

Livsöden

Av LeAn - 9 maj 2015 22:52


Två små barn som kisar i solen, hand i hand, oskyldigt, ovetande om det liv som ligger framför dem. Pojken sex år gammal och flickan precis fyllda två.


En varm sommardag år 1959. Barnen är blyga inför den stora händelsen att stå uppställda framför en kamera. De vuxna tycker att de är bedårande söta. Den lilla flickan har fått en ny ljusgul klänning i present som hon ska få bära dagen till ära då hennes föräldrar kommer och hämtar henne. Hennes föräldrar har haft några barnfria dagar, som hon har fått tillbringa hos mammans väninna och hennes man. De har varit på det hyrda lantstället.


Luften är varm, humlorna surrar och den lilla flickan ler som vanligt. Hon är så söt i sin nya klänning, hon finner sig i situationen, även fastän hon inte riktigt förstår var hennes föräldrar är. Saknar dem förstås. Men, hon är trygg, hon vet att de hon är tillsammans med älskar henne högt, som om hon vore deras eget barn. Och den lille pojken är också så älskad ett barn kan vara. Av sin mamma och hennes nye man. Pojkens biologiska pappa finns inte närvarande i hans liv. Ett vanligt fenomen i denna tid, ensamstående mammor som finner en ny livskamrat. Barn som får en styvfar, som älskar dem eller inte. Den lille pojken har tur, han är älskad av sin nya pappa. Och hans mamma avgudar honom, den lilla pojken med sitt gyllenfärgade änglahår.


Pojken säger att han ska gifta sig med den lilla flickan när han blir stor, han älskar henne och vill beskydda henne. Så oskyldigt ovetande om det livsöde som väntar.


Åren går, barnen växer upp, deras vägar skiljs. De träffas sporadisk på de kafferep deras mammor har. Blyga inför varandra.


Som tonåringar möts de igen, på ungdomsgården. Han är ensam, har inga kompisar. Han försöker få vara med i gänget, men han får inte tillhöra. Han stöts bort, mobbas. Han är stökig, hamnar i bråk, ofta berusad. Blir utslängd av vakterna, skriker, protesterar. Vill tillhöra. Hon ser honom och blir ledsen, tycker synd om honom.


Hon ser honom igen, många år har passerat. En tilltufsad, hemlös man som böjer sig över den lilla mörka pojken med pappmuggen i sin hand. Han försöker ta pojkens pengar. Den lilla pojken blir rädd och drar åt sig muggen. Han väser hotfullt åt honom. Trött vinglar han iväg på sin cykel, som en gammal man. De gyllenfärgade änglalockarna har förvandlats till ett grått risigt burr som inte har kammats på länge.


Hon känner igen honom. Hon vet hans namn. Andra människor vänder sig bort från honom. Hon stannar och följer honom med blicken. Hon är den enda som ser honom. Hon vet hans historia, hon vet att han var ett älskat barn. Hon vet att han var vacker. Hon vet att han kände kärlek. Han ville gifta sig med henne när han blev stor. Hon vet.


Den lilla flickan är naturligtvis jag. Livet har behandlat mig väl.....och den lilla pojken fick aldrig tillhöra. Livsöden....

 

 


/Lena


 
 
Göran

Göran

9 maj 2015 23:34

Både vacker och sorglig historia på samma gång. Ibland då diskussionens vågor går höga omkring mig och omgivningen fördömer någon brottsling för hemska handlingar brukar jag säga att "Han/hon har också varit någons lilla barn en gång och varit sötast i världen..."
Det kan vara så lite som skiljer mellan framgång och motgång och vi ska inte vara så snabba att döma andra innan vi har gått en mil i deras skor.
För övrigt... så räknade jag också ut att vi är jämngamla! I den mån det nu spelar någon roll! Men tack för ett läsvärt blogginlägg!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

LeAn

10 maj 2015 11:33

Ja, alla har vi varit vackra små barn. Oskyldigt blå. /Lena

 
Annq

Annq

12 maj 2015 20:10

Så outsägligt sorgligt. Så vackert - skrivet. . .

http://kanintevaratyst.bloggo.nu

LeAn

13 maj 2015 20:52

Tack Anna. Ja....livet. Hoppas livet lever väl med dig. Kram Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards