Direktlänk till inlägg 21 mars 2013

Arbetsförmedlingen

Av LeAn - 21 mars 2013 15:42

Så har jag då åter varit på en obligatorisk träff på Arbetsförmedlingen. Ämnet för dagen var "Informationsmöte om arbetslöshetsersättning". Under en timmes tid satt jag och hoppades på att jag skulle få reda på något jag inte redan visste och till slut hände det faktiskt. Jag insåg att om jag blir sjuk och inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande, även om det bara är en lindrig åkomma som går över på ett par dagar, så skall detta rapporteras till Arbetsförmedlingen som gör en avanmälan till a-kassan. Sedan skall jag ringa Försäkringskassan som efter en karensdag betalar ut sjukersättning. När jag så blivit frisk igen måste jag åter infinna mig på Arbetsförmedlingen för att dom i sin tur ska anmäla mig till a-kassan. Att ringa duger inte alls för det skulle ju kunna vara någon annan som ringer. Till de två obligatoriska möten jag varit på hade jag kunnat skicka någon annan eftersom vem som helst hade kunnat skriva mitt namn och personnummer på lappen. Någon id kontroll var det inte frågan om och någon svårare id kontroll är det inte heller när jag ringer. Däremot använder jag e-legitimation när jag ska in på min sida på arbetsförmedlingens hemsida. Så nu funderar jag på varför inte allt som är obligatoriskt förläggs till deras hemsida. Antagligligen har jag inte rätt kompetens för att förstå detta, kanske behöver jag ytterliggare en obligatorisk träff där jag får detta förklarat för mig.

//Angelica

 
 
Emelie

Emelie

22 mars 2013 13:11

Hahaha! Bra skrivet! Ibland blir man galen på alla knäppa regler.

http://emmisibirier.bloggagratis.se

LeAn

26 april 2013 17:27

Tack Emelie.
Roligt att du hade utbyte av det jag skrev. Vi tycker att det är kul att skriva och vi hoppas att du även fortsättningsvis ska tycka att det är givande att följa vår blogg.
Hälsningar,
Angelica

 
Ingen bild

SUZANNE

27 mars 2013 15:25

DU,NI har så rätt! Man BEHÖVER inte ha ett arbete för att ha ett fint och bra liv! Nu har jag hittat hit och nu ska jag fortsätta att följa er.KRAM.Suzanne

LeAn

27 mars 2013 20:23

Nej, så är det ju....men samtidigt är det nog så att människan är ämnad för att sysselsätta sig med någonting...och om det sen genererar lite pengar i plånboken är det inte så dumt!
Det behöver ju inte vara ett arbete direkt, men att hitta sin sysselsättning är nog viktigt. Kul att du kommer att följa vår blogg! Kram Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards