Direktlänk till inlägg 20 mars 2013

Det är vi som är LeAn

Av LeAn - 20 mars 2013 13:30

Så har vi då äntligen startat bloggen! Le står för Lena, An står för Angelica, därav signaturen LeAn. Att sedan LeAn är en japansk filosofi om hur man hanterar resurser (främst i företag) gör att vår signatur passar som handen i handsken för oss.

Vi är två helt vanliga kvinnor mitt i livet som råkar bo i samma område och råkar ha varsin hund. Vi träffades under en av våra dagliga hundpromenader, våra hundar fattade tycke för varandra och själva började vi prata om allt mellan himmel och jord. Under resans gång har vi på helt olika vägar hamnat i arbetslöshet. Arbetslöshet framkallar gärna en värdelöshetskänsla eftersom samhället värderar oss utifrån våra yrkesidentiteter. När vi förlorar denna identitet, vad blir då kvar? Detta kommer vi att bland annat att skriva om. Vår blogg ska inte handla om prestation eller krav, den ska fånga våra tankar och händelser i våra liv som vi vill dela med oss av. Vi vill peppa andra som befinner sig i samma situation - under vår novis Arbetslös är inte lika med värdelös. Vi har ett stort värde även utan arbete, det är lätt att glömma bort människan bakom yrkesidentiteten och prestationskraven.

Vår blogg heter MittiLiv1 - det är inte kopplat till vår ålder, som egentligen endast är en siffra, utan har en mer filosofisk tolkning än så - vi befinner oss mitt i livet - alltid - oavsett. Att vara här och nu är svårt, det kräver träning och speciellt svårt är det när man är arbetslös, att ha tillit till att allt kommer att ordna sig.

 

Att våga lita på sig själv, att våga vila i sin situation, att våga vara mitt i.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards