Direktlänk till inlägg 10 juni 2015

Livsavgörande beslut

Av LeAn - 10 juni 2015 17:25

 

Foto; S.Eriksson 

 

Stanna upp, begrunda, välja väg, ta svåra beslut. Vara insiktsfull, vara mogen, vara modig - vara vuxen.


Våga förändra sin situation och sitt liv efter de förutsättningar som gäller idag, inte de som gällde igår och inte de som gäller imorgon. När livet har kommit till ett stadium då både ålder och den egna hälsan kräver en förändring till en enklare vardag. Det krävs en hel del för att kunna genomföra en förändring innan tiden har runnit ut och orken tagit slut.


Att vara realist utan att bli nostalgisk, att förstå att ens förutsättningar och liv är under ständig förändring. Att ta ansvar över sitt eget liv medan tid finns och att inte lägga över det i andras händer. Att våga inse när det är dags att rensa, sortera, göra avslut och sälja av.


Jag är förundrad, imponerad och stolt över att dessa människor finns i min närhet. De som är så vuxna och inser allt detta. Att de helt krasst kan resonera att det som har varit, har varit och snart kommer en annan tid. Att de inser att åren de haft här är över och att de har varit fantastiska. De har levt sin dröm, men nu är det dags att gå vidare - till ett annat liv. Ett enklare liv i mindre skala som deras kroppar och hälsa orkar med. Utan att bli nostalgiska och utan att bli fyllda av sorg.


Istället kan de glädjas över det nya som ska komma, fastän förändringen är så stor. Beslutet är taget, förändringen är igång och genomförandet pågår. De har gett sig själva lång tid att ta omhand, att vänja sig, att bearbeta och utföra. Ett helt år kommer det att ta att säga farväl till gården de levt på, av och med. En gång tog de chansen, förlängde livet och gjorde drömmen till verklighet.


Nu är en annan tid, en annan dröm som också kommer att bli verklighet. Dags att vända blad - beslutet är taget.

 

/Lena


 

 
 
Ingen bild

Suzanne

10 juni 2015 19:00

Så fint skrivet Lena. Är stolt över min syster som kan uttrycka starka känslor med enkla små ord.

LeAn

10 juni 2015 19:31

Tack lilla storasyster....och jag över dig!Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LeAn - 4 mars 2019 15:25


  Foto; L Melin    Inte på bekostnad av mig   orden kom från min egen mun, utan att tänka hade jag formulerat denna mening och den kom direkt från mitt hjärta. Meningen hängde kvar i rummet, som en iskristall, skarp och glasklar. Tystnad...

Av LeAn - 12 februari 2019 19:16


    Skrivandets helande kraft   för många, många år sen satt jag på en stol mittemot en man. Jag hade blivit skickad till honom för att prata. Hans profession var att hålla samtal. Jag behövde få prata om det traumatiska som hänt mig. Jag va...

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06


  foto; L.Melin   Köpa tid   känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i ...

Av LeAn - 7 januari 2019 20:13


    Nu blommar blommorna dom vita blommorna Nu fryser frosten fast på fönsterrutans glas En sliten ängel går längs gatorna i januaridagen är hon tunn som gas   Hon drar sin kvast ner längs rännstenen Barnen har flyttat ut se dä...

Av LeAn - 11 september 2015 21:17


  Foto; L. Melin   Jag räknar inte dagarna som går utan istället dagarna jag får. Jag räknar inte min ålder i år utan påbörjar varje ny dag där den förra tog till ända. Så fortsätter jag leva mitt liv, här och nu. Ett liv i all sin enkelhet. ...

Ovido - Quiz & Flashcards