Alla inlägg den 4 februari 2019

Av LeAn - 4 februari 2019 17:06

 

foto; L.Melin

 

Köpa tid


känslan av att livet bara går, rullar på eller gått i stå. En känsla av att det endast består av att äta, sova jobba...äta, sova jobba. Och däremellan en trötthet och likgiltighet som förlamar och resulterar i att dagarna passerar, den ena är den andra lik.


Tanken kommer till mig och vill inte lämna någon ro. Den växer och kräver att jag tar den på allvar. Fortfarande som alltid är jag mitt i livet. Mitt i mitt eget liv, där jag själv bestämmer och tar de beslut som måste tas. Ingen bestämmer över mig, jag är fri att själv göra mina val. Känslan svindlar, det är fortfarande overkligt, fastän jag vet att det är sant.


Jag behöver inte fråga någon om lov, jag har ingen att ta hänsyn till, jag har ingen att ta ansvar för - förutom mig själv. Jag är fri - mig äger ingen.


Att genomföra en förändring får alltid en konsekvens.


Och den främsta konsekvensen av mitt beslut denna gång är av ekonomisk karaktär. Jag har beslutat mig för att köpa tid. Köpa mig egen tid - fri tid och fylla tiden med värde för och till mig själv. Tanken svindlar.


Aldrig tidigare i mitt liv har jag jobbat mindre än heltid, oftast mer. Livet har bestått av arbete och arbete. En, två och tre anställningar på en och samma gång. Men, nu är förändringens tid här - jag har bestämt mig för att gå ner i tid och arbeta deltid och ge mig själv 10 timmar per vecka att disponera precis som jag vill.


Till att gå promenader, till att måla, till att läsa, till att skriva, till att studera, till att umgås och till att göra ingenting. Till att förlänga, till att uppleva och till att känna dagarna som går.


Det är värdefullt för mig - jag köper mig tid.



/Lena

 


Ovido - Quiz & Flashcards